"Weten wat er maatschappelijk speelt"

zaterdag 17 februari 2007 21:30

De ChristenUnie Rijssen-Holten geeft vier keer per jaar een contactblad uit voor leden en donateurs. In het nummer dat deze maand verschijnt schrijft Freek Nieuwenhuis over wat de ChristenUnie in de Staten van Overijssel op de kaart heeft gezet. Hij gaat in op het armoedebeleid, seniorenbeleid, vitaliteit van kleine kernen en zorg. Wilt u Freek, en de andere kandidaten spreken, bezoek dan 6 maart de verkiezingsavond (zie agenda).

In maart 2003 werd ik voor de eerste keer gekozen in de Provinciale Staten van Overijssel. Terugkijkend kan geconstateerd worden dat het statenwerk leuk is om te doen, en ongeveer 15 tot 20 uur per week vergt. Binnen de fractie houdt ik mee bezig met zorg en cultuur en ben ik plv. lid van de commissie ruimte en groen. In de commissie zorg en cultuur komen de volgende onderwerpen aan de orde; Welzijn, minderheden, cultuur, media, kulturhusen, sport, ouderen- en jeugdzorg, volksgezondheid, vitaliteit kleine kernen, en grote stedenbeleid.

In de afgelopen periode zijn mede op initiatief van de ChristenUnie een aantal zaken op de kaart gezet en ik noem hierbij:
- Armoedebeleid

- Seniorenbeleid
- Vitaliteit kleine kernen
- Zorg

Armoedebeleid
Armoedebestrijding ligt de ChristenUnie na aan het hart. De Bijbel is er duidelijk over en kent bijna 2000 teksten die over armoede en onrecht handelen. De fractie van de ChristenUnie heeft zich daarom van harte ingezet voor provinciale armoedebestrijding en daarbij nog eens extra aandacht gevraagd voor de zogenaamde stille armoede in agrarische gezinnen.
Verborgen armoede op het platteland komt helaas nog steeds veel voor. Per jaar stoppen meer dan 2000 boeren en tuinders. Degenen die hun bedrijf voortzetten hebben te maken met de vergaande liberalisering en regelgeving. Zware financieringslasten door uitbreiding of bedrijfsovername zijn geen uitzondering. Dit heeft zijn weerslag op het hele gezin, juist omdat bedrijf en gezin zo nauw met elkaar verweven zijn. De problematiek is verborgen. Boeren zitten niet in de bijstand en gaan niet naar een voedselbank. Het signaleren van de armoedeproblematiek op het platteland is een vak apart en gebaseerd op vertrouwen. Het hele netwerk rondom de agrier kan hierbij in beeld zijn: van voerleverancier tot veearts, van diaken tot maatschappelijk werker.

De ChristenUnie heeft het college van GS gevraagd projecten gericht op de landbouwsector voor financiering uit het provinciaal armoedefonds in aanmerking te laten komen.

Seniorenbeleid
De fractie van de ChristenUnie heeft in september 2005 een eigen notitie uitgebracht over de vergrijzing in Overijssel met als onderwerpen wonen, kwetsbare ouderen, palliatieve zorg en mantelzorg. De provincie heeft inmiddels het seniorenbeleid breed opgepakt en zet in op vrijwilligerswerk, mantelzorg, preventie en sport, levensloopbestendige woningen met goed aansluitende zorg- en welzijnsvoorzieningen en mobiliteit. De fractie heeft er voor gepleit daar ook palliatieve zorg aan toe te voegen. Deze vorm van zorg mag niet het kind van de rekening worden. Zo zijn er nog niet genoeg hospices in Overijssel en zijn vraag en aanbod niet goed op elkaar afgestemd. Dat terwijl de vraag naar palliatieve zorg de komende jaren waarschijnlijk flink zal stijgen.

Daarom hebben we  gevraagd om een nader onderzoek naar palliatieve zorg. Het college van GS heeft toegezegd dat het kritisch zal kijken naar de “witte”vlekken in Overijssel.

Vitaliteit kleine kernen
De leefbaarheid van veel dorpen en kleine kernen staat onder druk. Noodzakelijke voorzieningen verdwijnen. Nu hebben wij er geen bezwaar tegen dat wonen en werken geconcentreerd wordt in de grote steden, maar de leefbaarheid van het platteland mag daar niet aan opgeofferd worden. Daarom moet de toegestane woningbouw voor de kleine kernen voldoende zijn voor de uitbreiding van de eigen bevolking.

Het gaat er niet om het platteland vol te bouwen, maar om leegloop en verpaupering tegen te gaan.

De leefbaarheid kan verder verbeterd worden door gebruik te maken van de provinciale subsidie bij de bouw van kulturhusen.

Zorg
Er zijn problemen in de zorg. Tekort aan huisartsen. Lange wachtlijsten bij de jeugdzorg. Door veel geld in de jeugdzorg te pompen lijken de wachtlijsten opgelost, maar het is de vraag of dit in de toekomst zo blijft. Het zal een uitdaging worden de vraag naar jeugdzorg onder controle te houden. Er zal een meerjarenvisie moeten komen een ook de financieringsstromen dienen adequater geregeld te worden.

Tot slot
Om vorenstaande zaken goed te kunnen behartigen is het van belang om te weten wat er maatschappelijk speelt. Daarom ben ik op een aantal terreinen actief waarmee je ook weer een relatie kunt leggen naar het actief bezig zijn in de provinciale politiek. Ik noem daarbij het behartigen van belangen van mensen met een verstandelijke handicap. Voorzitter van de commissies voor de bezwaarschriften in de gemeenten Enschede en Twenterand en sinds januari 2006 ben ik diaken van wijk 2 in de Ned. Hervormde gemeente.

Het zal duidelijk zijn dat ik de komende 4 jaar graag wil doorgaan met een aantal in gang gezette actviteiten op basis van de inhoud van ons verkiezingsprogramma. Daarbij motiveert mij dat de ChristenUnie een uitgesproken Christelijke partij is die recht wil doen aan Gods schepping, op wil komen en een helpende hand wil bieden aan kwetsbare mensen.

Kiezen voor elkaar en samen leven naar Bijbelse waarden. Ze bieden ons een houvast bij het zoeken naar recht en gerechtigheid en goed beheer van de schepping.

Freek Nieuwenhuis

Reacties op '"Weten wat er maatschappelijk speelt"'

Archief > 2007 > februari