Samen werken aan leefbaarheid in Groningen

werken-aan-wonenmaandag 12 februari 2007 20:39

Op donderdag 1 februari jl. woonde de fractie van de ChristenUnie het symposium “Samen werken aan leefbaarheid in Groningen” bij. Dit symposium, georganiseerd door de Woonbond, had als doel de plannen en ambities van het nieuwe Lokaal Akkoord te belichten, met nadruk op leefbaarheid van de wijken. De gemeente Groningen en de vijf corporaties Nijestee, In, De Huismeesters, Patrimonium en Woonstade hebben hun gezamenlijke ambties opnieuw geformuleerd en vastgelegd in een nieuw Lokaal Akkoord (zie voor meer info www.werkenaanwonen.nl).

De fractie woonde eerst de workshop “Interventieteam Beijum Oost” bij. Het interventieteam is in 2004 opgericht om de leefbaarheid en veiligheid in dit deel van Beijum te vergroten. Het team bracht tot en met februari 2006 969 huis-aan-huisbezoeken in dit stadsdeel. De bewoners bleken in grote mate blij met de interventie waarbij uit de evaluatie vooral is gebleken dat de vraag om contact, hulp, zorg of ondersteuning groter is dan constatering van onrechtmatige zaken.

Een tweede workshop “Buurtbemiddeling door vrijwilligers” liet zien dat in plaats van de politie of corporatie in te schakelen, bewoners bij conflicten ook een beroep kunnen doen op vrijwillige buurtbemiddelaars. Het kan daarbij gaan om ruzies tussen buren of wijkbewoners, maar ook om andere vormen van overlast als lawaai, stank en treiterijen. Elders in den lande zijn er al goede resultaten geboekt met buurtbemiddeling; het plan is om buurtbemiddeling in de loop van 2007 ook in de stad Groningen in te voeren. Klik hier voor informatie.

Reacties op 'Samen werken aan leefbaarheid in Groningen'

Archief > 2007 > februari