In de file

maandag 21 februari 2011 12:26

Het schijnt zo te zijn dat er in Zuid-Holland mensen zijn die hun dagindeling hebben opgenomen dat zij zich scheren, ontbijten en dergelijke, terwijl ze in de file staan. Kun je wat later uit bed komen, want in die file sta je anders toch maar je tijd te verdoen. Zelf heb ik het nooit geconstateerd, behalve een mevrouw die met gebruikmaking van de autospiegel bezig was make-up aan te brengen. Maar dat zie ik vrouwen wel op verschillende plaatsen doen en wellicht is er geen directe relatie met de file.
Maar één ding is wel helder, als je er plezier in hebt om in de file te staan, kun je in Zuid-Holland terecht. In de morgen, aan het eind van de middag, zeg maar de forensenrij, maar ook nog zat tussendoor. Het is zo druk op onze belangrijkste wegen, dat er maar iets hoeft te gebeuren, of het loopt vast. Eerst op de rijkswegen en vervolgens ook op de alternatieve routes, zijnde de provinciale wegen.
Files leiden tot ergernis, maar dat is nog tot daar aan toe. Erger is dat ze ook veel economische- en milieuschade veroorzaken.

Het provinciaal bestuur is een buitengewoon belangrijke speler als het gaat om verkeer en openbaar vervoer. Daar worden plannen voor provinciale wegen en fietspaden gemaakt. Daar worden de lijnvoering van de streekbussen en regionale trams en treinen bepaald. Daarnaast is de provincie de belangrijkste gesprekspartner voor het rijk als het om rijkswegen en de NS-lijnen gaat.
Welk beleidsuitgangspunten daarbij worden gehanteerd is van groot belang en die worden door Provinciale Staten vastgesteld. In de politieke discussie, want door de verschillende politieke partijen wordt daarover best verschillend gedacht. Meer wegen en minder openbaar vervoer, of net andersom, of een beetje van allebei. De kas is natuurlijk niet onuitputtelijk, dus er moet gekozen worden.

In Zuid-Holland is de wensenlijst buitengewoon lang en eigenlijk moet je vaststellen dat alles wat er op staat ook eigenlijk op korte termijn nodig is. Grote projecten, als de Rijn-Gouwelijn, de Rijnlandroute, de westelijke randweg Waddinxveen, de Maximabrug bij Alphen a/d Rijn en ook veel kleinere als rotondes, rondwegen, fietspaden en noem maar op. Een lange, heel lange lijst, met een kostenraming waar je van achterover valt.

De keuzen die gemaakt worden zijn dus heel belangrijk. Kijkt u wat dat betreft ook eens in de Kieswijzer, zodat u goed weet wie wat wil.

« Terug

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht

Archief > 2011 > februari