Verkiezingen

Verkiezingsfoto's-0078vrijdag 04 februari 2011 15:19

Nog een paar weken en ze worden gereed gelegd. De stembiljetten, de rode potloden, het kiezersregister. Nijvere gemeentewerklieden vervoeren de stemhokjes naar de bureaus en schroeven ze in elkaar.
Helaas, wat mij betreft, bevinden zich tussen die attributen geen stemcomputers. Die handige apparaten, die maakten dat voorheen de totale uitslag rond tienen bekend was, zodat we nog dezelfde dag aan de borrel konden. Of wel om de feestvreugde te verhogen, of wel om het verdriet weg te drinken.
Stemcomputers, beste lezer, hebben tientallen jaren lang tot volle tevredenheid gefunctioneerd. Zelden klachten of problemen. Enkele absolute digibeten werden netjes door de stembureauleden geholpen.
Maar nee hoor, het mag niet meer. Enkele verdwaalde hackers hebben bedacht dat als je met een apparaat binnen vijf meter van de stemcomputer zou gaan staan,  je dan zou kunnen zien op welke partij iemand stemt. Nee, je kunt het niet veranderen of beïnvloeden, je kunt het alleen maar zien. Let wel, als de leden van het stembureau je al toe zouden staan om met je hele santenkraam bij de stemcomputer post te vatten.
Belachelijk dus. Maar er gebeuren wat dat betreft in dit land wel meer vreemde dingen. Denkt u maar aan de OV-Chipkaart. Ja, daar is iets niet mee in de haak, maar je kunt ook gewoon valse strippenkaarten maken.
Nu maar weer met het rode potlood aan de slag. Niet aan likken, want dat heeft je voorganger misschien ook wel gedaan. Het hokje op je stembiljet rood maken en niet het hele stemhokje, begrijpt u! Niet het stembiljet stilletjes meenemen, want dan zijn ze een week later nog aan het hertellen om uit te vinden hoe het toch kan dat er 100 kiezers zijn geweest en er maar 99 biljetten in de bus zijn gevonden.

Op naar het stembureau.
Voor de Statenverkiezingen, waarvan de uitslag in mei ook de samenstelling van de Eerste Kamer zal bepalen. Die Eerste Kamer, waarin het kabinet Rutte nu nog geen meerderheid heeft. Weet dus wat u doet, beste kiezer.

Op naar het stembureau.
Om te keuren en te kleuren. Met het rode potlood kunt u bepalen of het politieke speelveld, blauw, groen, rood, of oranje kleurt.

Op naar het stembureau.
Want doet u dat in ieder geval! Gebruik maken van uw democratische rechten en plichten. Er zijn nog te veel landen in deze wereld waar het anders gaat. Landen waar je eerst jezelf in brand moet steken of  met honderdduizenden naar een plein moet, voordat er iets verandert.

Op naar het stembureau.
Om te bepalen welke politieke wind de komende vier jaar binnen de provinciale besturen zal waaien. Want ja, daar gaan de Statenverkiezingen toch eigenlijk over. Over de provinciale politiek.

De komende tijd ga ik met u nog eens na waar we het dan over hebben. Waarom het belangrijk is dat ook het provinciaal bestuur op democratische wijze wordt samengesteld. Wat u er van merkt, van dat provinciale bestuur.
Blijft u dus mijn weblogs volgen. Geef er commentaar op (zie emailadres in de linkerkolom) en stel vragen.

We horen nog van elkaar.

Joop Evertse

Reacties op 'Verkiezingen'