Werkbezoek Sozawe

Gebouw SoZaWedinsdag 20 maart 2007 10:18

Met de komst van de WWB in 2004 is er een en ander veranderd in bijstandsland. Gisteren was de gehele (steun)fractie op bezoek bij de dienst SOZAWE in de zogeheten “Zwarte Doos” aan de Eendrachtskade. Waar voorheen nog al eens gesproken werd over deze dienst als “uitkeringsfabriek” gaat de WWB uit van een heel ander uitgangspunt nl. dat burgers zelf verantwoordelijk zijn om al datgene te doen wat nodig en mogelijk is om in het eigen bestaan te voorzien; pas als mensen daartoe niet in staat zijn, kunnen zij een aanspraak doen op de overheid hen daarbij te ondersteunen.

Als fractie van de ChristenUnie hebben wij gisteren gesproken met de mensen die er verantwoordelijk voor zijn dat als er iemand aanspraak maakt op die overheid er dan ook goede ondersteuning kan worden geboden. Ook hebben we gesproken met de mensen die dagelijks met  de cliënten van SOZAWE te maken hebben. SOZAWE kan die ondersteuning niet alleen bieden, alleen al voor het aanvragen van een uitkering is er samenwerking met het CWI en het UWV op het Werkplein. Als iemand naast een uitkering ook zorg nodig heeft, zijn er ook diverse mogelijkheden waarbij er diverse hulpverlenende instanties in de stad kunnen worden ingeschakeld. Ook kan de dienst ingrijpen op het moment dat iemand zich meldt met schulden en zijn huis dreigt te worden uitgezet. Er is ook contact met mensen die een uitkering krijgen maar ook in detentie zijn, vaak is dit op locatie. Er is een jongerenloket en het project Groningen@Work (zie eerder artikel), er zijn inburgeringscursussen, mensen volgen een reïntegratietraject enz. enz. Wij hebben een goede indruk gekregen van de inzet van SOZAWE om mensen daadwerkelijk actief te laten deelnemen aan de maatschappij door middel van werk, vrijwilligerswerk of andere vormen van participatie.

Meer info: http://www.groningen.nl/functies/pagfunctie.cfm?parameter=440

Reacties op 'Werkbezoek Sozawe'