Forse winst ChristenUnie

dinsdag 13 maart 2007 09:50

Geen originele kop voor dit artikel zult u zeggen, maar wel een verheugende realiteit. Immers de laatste dagen was dit een veel gebruikte term in de media. Dat betekent dus dat de ChristenUnie het landelijk goed heeft gedaan bij de Provinciale Statenverkiezingen. Ook in Oldebroek heeft de ChristenUnie forse winst geboekt. Bij de vorige Statenverkiezingen in 2003 kregen we 2169 stemmen en afgelopen woensdag waren dat er 3049! Een winst van 880 stemmen, terwijl het opkomstpercentage dit keer wat lager was en er dus in totaliteit minder stemmen zijn uitgebracht. Het aantal Provinciale Statenleden wordt met 200 verminderd. Voor Gelderland betekent dat een teruggang van 75 naar 53 zetels. Desondanks groeit de ChristenUnie in onze provincie van 3 naar 4 zetels. In de Eerste Kamer verdubbelt het aantal zetels van 2 naar 4.

Hieronder een overzichtje met de voorkeursstemmen, van de afgelopen verkiezingen, voor de kandidaten uit de gemeente Oldebroek:
Nr. 14 Maaike van Bergeijk – Van Goolen:         121 stemmen
Nr. 25 Harry Nijkamp:                                      71 stemmen
Nr. 29 Gerrit Jan Veldhoen:                               229 stemmen

Bij de Tweede kamerverkiezing in november 2006 begon zowel in onze gemeente als landelijk de forse groei van de ChristenUnie. Die trend heeft zich doorgezet bij deze verkiezingen.
Daar zijn we als bestuur en fractie oprecht dankbaar voor. We willen dan ook alle kiezers die op onze partij hebben gestemd hartelijk danken voor het vertrouwen, maar bovenal mogen we onze dank bij de Heere God brengen.

Natuurlijk komt de vraag naar boven hoe het komt dat we zoveel winst hebben behaald. Zowel bij de Tweede Kamerverkiezingen in november 2006 als bij de Provinciale Statenverkiezingen van 7 maart 2007 hebben veel mensen hun hart gevolgd. Voorheen gebeurde het nogal eens dat hun hart ook bij de ChristenUnie lag, maar dat uit strategische overwegingen op een andere (grote) partij werd gestemd. Men ging van de veronderstelling uit dat een stem op een kleine partij niet voldoende tot zijn recht zou komen. Gelukkig is daar een kentering ingekomen omdat men in de afgelopen tijd heeft kunnen zien dat een stem op de ChristenUnie er wel degelijk toe doet. Een tweede reden om nu op de ChristenUnie te stemmen lijkt een waardering te zijn voor de regeringsdeelname van onze partij. Dus niet aan de zijlijn blijven staan , maar verantwoordelijkheid durven te nemen.
We willen als ChristenUnie graag uitdragen dat we midden in de samenleving staan met een heldere boodschap gebaseerd op onze christelijk sociale uitgangspunten.

Chris van Norel

Reacties op 'Forse winst ChristenUnie'