Motie "Tram in Stad en Regio"

Voorbeeldfoto tram in Groningendinsdag 20 maart 2007 09:50

De fractie van de ChristenUnie heeft in de raadsvergadering van 21 februari jl. haar steun uitgesproken voor de ontwikkeling van een voorlopig ontwerp voor een stadstram op de lijn HS-Zernike, zoals het college voorstelt in de startnotitie “Tram in Stad en Regio”.

De fractie vindt het van groot belang om in de verdere besluitvorming de vinger aan de pols te houden en diende daarom onderstaande motie in. Deze motie is met steun van de hele raad aangenomen. Op deze wijze verwachten wij goed te kunnen toetsen of voortzetting van de  uitvoering van de plannen verantwoord blijft.

Motie tram
De raad van de gemeente Groningen in vergadering bijeen op woensdag 21 februari 2007, besprekende het voorstel inzake startnotitie “Tram in Stad en Regio” (nr. 182).

overwegend dat:

• het van belang is om in te zetten op meerdere beleidsmaatregelen op het gebied van openbaar vervoer om het gebruik ervan te vergroten;
  • dat de ontwikkeling van een voorlopig ontwerp voor een stadstram op de lijn HS Zernike daarom verder uitgewerkt dient te worden;
  • dat de regiotram (als nieuwe vorm van regionaal openbaar vervoer) een optie is voor een optimaal eindbeeld van het regionaal vervoersnetwerk;

van mening dat

• het van belang is, mede gezien de meerjarige financieringsstrategie, dat de stuurgroep Regio Groningen-Assen de regiotram blijvend politieke en financiële  steun verleent;
  • gezien het feit dat er nog een bedrag van 100 miljoen opgebracht moet worden, erop ingezet moet worden ook een bijdrage van het Rijk te verkrijgen;
  • het van belang is er zorg voor te dragen dat op voldoende momenten tijdens de besluitvorming met betrekking tot de (regio) tram kan worden bezien of  voortzetting van de uitvoering van de plannen verantwoord is;

besluit:
het college op te dragen in de verdere besluitvorming met betrekking tot de tram te rapporteren over de politieke en financiële steun door de regio, te rapporteren over de inzet en uitkomsten van een financiële bijdrage van het Rijk en zorg te dragen voor voldoende momenten waarop wordt bezien of voortzetting van de uitvoering van de plannen verantwoord is en gaat over tot de orde van de dag.

Reacties op 'Motie "Tram in Stad en Regio"'

Archief > 2007 > maart