maandag 30 oktober 2006 15:04

MdV, De titel van het initiatiefvoorstel lijkt een groots program te omvatten, maar we weten natuurlijk dat het voorstel slechts beoogt om tot de ontwikkeling van een dergelijke structuurvisie te komen. Daarnaast behelst het voorstel de vraag om een onderzoek naar de mogelijkheden voor het benutten van de ondergrond voor warmte-koudeopslag.

De gevraagde besluiten van voordracht 74 worden door mijn fractie ten volle gesteund.

Zoals bekend wordt het deel betreffende de ruimtelijke ordening op een later moment verder uitgewerkt aan ons gepresenteerd.

Er is natuurlijk wel samenhang tussen beide onderwerpen. Het gebruik van de ondergrond voor warmte-koudeopslag is een vorm van gebruik van de ondergrond dat nadrukkelijk om ruimtelijke en functionele afstemming vraagt. Vanwege de vloeibaarheid van water vissen buren al snel in hetzelfde ondergrondse vijvertje.

In voordracht 81 wordt het besluit van het initiatiefvoorstel mooi weer gegeven: de mogelijkheid om warmte-koudeopslag in de ondergrond breed te benutten voor koeling en verwarming van huizen en bedrijfsruimtes en aan te geven met welke instrumenten de provincie de toepassing van warmte-koudeopslag kan stimuleren.

Aangegeven wordt dat Noord-Holland uitzonderlijk voorbestemd lijkt dit principe toe te passen, De ondergrond van onze provincie leent zich hier heel goed voor.

De behoefte aan energie is groot in onze moderne maatschappij, en de fossiele brandstoffen hebben een eindig bestaan. Hoe moet het dan verder. Welke mogelijkheden voor energie zijn er nog meer. Moeten we dan aan de kernenergie? Het rapport van de Club van Rome uit 1971 zuchtte al dat de volken en naties zich op een beslissend keerpunt in de geschiedenis der mensheid bevonden. ‘Grenzen aan de groei’ heette het rapport. Toch groeide de wereld maar door daarna, en zijn landen als China en India zich enorm gaan ontwikkelen met bijbehorende toenemende energiebehoefte. Betekent dat nog meer tegen grenzen aanlopen of juist grensverleggende ontwikkelingen. In wat voor tijd leven we.

Warmte en koude komen voor het eerst voor aan het begin van de huidige constellatie van de mensheid. Toen Noach na de zondvloed uit de ark kwam en God offerde kwam deze met Zijn belofte van nieuwe continuïteit: “voortaan zullen, zolang de aarde bestaat, zaaiing en oogst, koude en hitte, zomer en winter, dag en nacht, niet ophouden.” (Genesis 8:22)

Het omgaan met koude en hitte is dus op deze wijze een menselijke opgave; de mens zal altijd worden geconfronteerd met koude en hitte. De mens heeft dan behoefte aan respectievelijk verwarming en koeling. Maar koude en hitte zullen ook onafgebroken en in volle continuïteit deel uitmaken van onze aardse werkelijkheid. De continuïteit kan door ons benut worden, net zoals de kennis van de continuïteit van zomer en winter, dag en nacht, zaaiing en oogst.

Leven in voortdurende vrees voor catastrofes werkt verlammend op elke ontwikkeling van de maatschappij. Leven in de wetenschap van continuïteit geeft mogelijkheden tot de bouw aan de maatschappij. Het water zal er altijd zijn, het zal onze planeet niet verlaten, en de hitte en koude zal er altijd zijn en onze planeet niet verlaten. Ziedaar het ultieme recept voor duurzame oplossingen. Het is daarom goed dat waar die mogelijkheden aanwezig zijn, het technisch instrument van warmtewisselaar met bijbehorende warmte- en koude opslag benut wordt. Misschien moet het subsidie-instrument dat nu voorgesteld wordt voor de onrendabele toppen ook ingezet worden voor de opstarttrajecten. Er is meer mogelijk dan een uitvoeringsprogramma. Hoe kom je op het idee om deze techniek toe te passen. Wie vertelt of het kan en haalbaar is, hoeveel het gaat kosten en wat de technische mogelijkheden en onmogelijkheden zijn. Wie maakt starters duidelijk dat er ook een vergunning nodig is. Het komt me voor dat een deel van het geld ook ingezet zou kunnen worden op voorlichting en ondersteuning in de initiatieffase van potentiële projecten. Daarnaast zou geprobeerd kunnen worden de belangrijkste delen van die branche naar Noord-Holland te krijgen ter versterking van ons energiecluster. Het is een veelzijdige sector, met techniek, innovatie, technische installaties. Als Noord-Holland de ideale plek is om dit soort installaties toe te passen, dan moeten we dat pluspunt breed uitbuiten. Het lijkt geen manier van energiegebruik waarbij sprake is van uitputting; voorlopig zijn er dus feitelijk geen grenzen aan de groei. Er is sprake van een duurzame techniek. Laten we daar het beste van maken.

Reacties op 'Reactie op Initiatiefvoorstel CDA Integrale structuurvisie ‘Ruimtelijke ordening ondergrond.’'