Gemeente moet uithuiszettingen door betalingsachterstand voorkomen

vrijdag 27 maart 2015 15:15

Uit een enquête van woningcorporatie Aedes blijkt dat het aantal huurders met een betalingsachterstand toeneemt, dat kan weer leiden tot meer ontruimingsbevelen. Woningcorporaties doen het nodige om dat te voorkomen. De ChristenUnie wil dat de gemeente beziet wat zij nog kan doen om uithuiszettingen te voorkomen.

Omdat de gevolgen van uithuiszettingen ingrijpend zijn voor de mensen zelf en omdat er bij een daadwerkelijke uithuiszetting veel extra inzet nodig is van gemeente en diverse maatschappelijke organisaties, is de ChristenUnie voor een beleid waarin alles wordt gedaan om uithuiszetting te voorkomen. Daarvoor is al gemeentelijk beleid ontwikkeld door het plegen van crisisinterventies en door middel van een samenwerkingsconvenant als gemeente met diverse partijen als corporaties en energiebedrijven.

De ChristenUnie stelt naar aanleiding van het onderzoek van Aedes vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders om  zicht te krijgen op de omvang van het probleem in de Stad. Daarnaast wil de gemeenteraadsfractie dat het College mogelijkheden onderzoekt om uithuiszettingen te voorkomen. Daarbij kan gedacht worden aan het als gemeente zelf overmaken van de huur voor huurders in een bijstandssituatie. Voor huurders waarvan de betalingsachterstand oploopt terwijl zij wachten voor het aanvragen van een uitkering of schuldhulpverlening zou het bieden van een overbruggingsvoorschot onderzocht kunnen worden.

TitelBestandsgrootteMIME-type
vragenuithuiszetting27031518,2 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Plaats het eerste bericht!

Archief > 2015 > maart