Provinciaal politiek café bij ’s Heeren Loo

gesprek shlmaandag 09 maart 2015 20:08

Maandag 9 maart 2015 was er een politiek café bij ’s Heeren Loo georganiseerd in het kader van de aankomende Provinciale Staten verkiezingen. Een grote groep cliënten van ’s Heeren Loo en Groot Emaus was aanwezig. Cliënten konden vragen stellen aan de provinciale kandidaten en deden dat over verschillende onderwerpen. Voor de plaatselijke ChristenUnie kwam een belangrijk onderwerp aanbod, een tunnel bij het station. De fractie onderstreept de oproep die door een cliënt werd gedaan!

Vanuit de provinciale fractie van de ChristenUnie voerde Dirk Vreugdenhil het woord en vertelde hij hoe de ChristenUnie tegen onderwerpen als vervoer en digitalisering aankijkt.

Vervoer

Naast een vraag over een fiets- en voetgangerstunnel kwamen er meerdere vragen aanbod. Op het gebied van vervoer werd gevraagd waarom de buurtbus tot het Vosje rijdt en niet het terrein van ’s Heeren Loo aandoet? Volgens de provinciale kandidaten kan dit verder uitgezocht worden. De gemeente en de provincie kunnen mogelijk samen naar een oplossing kijken. ’s Heeren Loo moet dit onderwerp dus onder de aandacht blijven brengen.
            Ook de jongeren van Groot Emaus gaven aan problemen met vervoer te ervaren. Zij moeten nu vaak lopend naar het centrum van Ermelo. Er zijn te weinig busjes om de jongeren te vervoeren. Hoe dit opgelost kan worden, was een van hun vragen? De oplossing zal hier ook in samenwerking liggen met de gemeente Ermelo. En wie weet is op de fiets gaan, en fietsen gefinancierd weten te krijgen, ook een idee!

Horsterweg
Het fietsen op de Horsterweg voelt voor cliënten als onveilig. Automobilisten rijden er te hard, volgens de cliënten. Het zou mooi zijn dat de fietsstroken breder kunnen worden. Voor dit probleem kan ’s Heeren Loo het beste in gesprek met de gemeente Ermelo. Die gaat over de Horsterweg.

Glasvezel

In het buitengeboed waar ’s Heeren Loo ligt is er geen. Op Groot Emaus verblijven jongeren die natuurlijk graag een snelle internetverbinding willen! Glasvezelverbinding naar de zorginstelling en naar het buitengebied moet een prioriteit zijn van de provincie, vinden de clienten. De ChristenUnie Gelderland gaat zich in ieder geval inzetten voor glasvezel in het buitengebied.

Tunnel

Als laatste kwam er een vraag van een cliënt die graag fiets- en voetgangerstunnel wil bij het station. Wanneer gaat deze er nou komen?

De ChristenUnie Ermelo zet zich al jaren in om tunnel mogelijk te maken. En wij hebben dit ook als speerpunt in ons verkiezingsprogramma. Er is een onderzoek geweest naar ondertunneling en dat onderzoek heeft ook uitgewezen dat ondertunneling bij het station Ermelo een haalbare optie zou kunnen zijn. Alleen de financiering is een struikelblok. En juist daar hebben we de provincie nodig!

Een fiets- en voetgangerstunnel kan alleen wanneer de provincie, de gemeente en ProRail er gezamenlijk voor gaan. Dit antwoord werd gegeven door Hans de Haan een Provinciale VVD-kandidaat. Als ChristenUnie Ermelo zijn wij blij met dat antwoord. Samenwerken zal de oplossing zijn, maar ook de noodzaak er van inzien!

De ChristenUnie Gelderland en de ChristenUnie Ermelo zullen samen blijven optrekken om bovengenoemde punten waar mogelijk voor elkaar te krijgen!

Reacties op 'Provinciaal politiek café bij ’s Heeren Loo'

Archief > 2015 > maart