Koopmans: Hoog tijd voor pakket aan maatregelen prostitutie, begin met verhogen minimumleeftijd!

donderdag 05 maart 2015 11:55

ChristenUnie-raadslid Edward Koopmans pleitte woensdag in de raad voor een pakket aan maatregelen ten aanzien van de prostitutie. Om kwetsbare jonge vrouwen te beschermen is een verhoging van de minimumleeftijd voor prostituees van 18 naar 21 jaar een goed begin. Hieronder zijn woordvoering:

Het voorstel dat wij samen met het CDA hebben ingediend en nu voor ons ligt, laat wat ons betreft niks aan duidelijkheid te wensen over. Met de legalisering van de prostitutie dacht men het in Nederland goed geregeld te hebben. Wellicht ten overvloede, maar de ChirstenUnie is nooit voorstander van legalisering geweest. En nu, 15 jaar later, blijken misstanden en meldingen van mensenhandel en gedwongen prostitutie nog aan de orde van de dag. Ik wil hier niet vervallen in een discussie over hoe groot het percentage prostituees is dat het werk gedwongen doet. Iedereen is het er over eens dat, ongeacht de grootte van het probleem, gedwongen prostitutie voorkomen moet worden en we er alles aan moeten doen om kwetsbare vrouwen te helpen en misstanden te voorkomen. We mogen en kunnen onze ogen hier niet voor sluiten.

Hoe jonger de vrouwen zijn, des te kwetsbaarder en makkelijk te beïnvloeden ze zijn. Op jonge leeftijd vinden ze het misschien stoer om seks te hebben met meerdere mannen, maar als ze eenmaal ín de prostitutie zitten, blijkt dat er geen weg terug meer is. Om juist deze kwetsbare groep te beschermen stellen we voor om de minimumleeftijd van prostituees in de stad Groningen van 18 naar 21 jaar te verhogen.

En het hoeft helemaal niet bij deze ene maatregel te blijven, maar wat ons betreft wordt het een pakket aan maatregelen. Je zou daarbij ook kunnen denken aan een soort register waarmee je de prostituees nog beter in beeld hebt en de controle voor de politie makkelijker maakt. Al met al een pakket aan maatregelen dat vergelijkbaar is met de nieuwe prostitutiewet die maar niet door de Eerste en Tweede Kamer komt. Hier wordt namelijk al sinds 2009 over aanpassing van de prostitutiewet gesproken, waarvan de verhoging van de minimumleeftijd een belangrijk onderdeel uitmaakt. Maar deze is vanuit de Eerste Kamee weer teruggestuurd naar de Tweede Kamer. En de VNG meldt nu dat “de novelle tot op heden niet voor plenaire behandeling in de Tweede Kamer geagendeerd is”. Oftewel, we hebben werkelijk geen idee hoe lang dit nog gaat duren.

Volgens het OM werken er op dit moment 5 vrouwen tussen de 18-21 jaar in Groningen. Die heb je nu in beeld, dus wat ons betreft, zou je voor die dames een individuele regeling kunnen treffen, om vervolgens niemand meer toe te staan beneden de 21 jaar. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor de ramen, maar ook voor de tippelzone.

Plaats het eerste bericht!

Archief > 2015 > maart