Bijdrage begrotingsdebat

woensdag 19 november 2014 11:10

Vorige week woensdag sprak de gemeenteraad over de begroting van 2015. De ChristenUnie diende daarbij moties in over fietsklemmen en over opvang van vrouwen uit de gedwongen prostitutie, die werden aangenomen. Moties over behoud van maatschappelijke stages, bladkorven en wijkwethouders werden verworpen. Hieronder is de woordvoering van Inge Jongman in het begrotingsdebat te lezen. De moties zijn onderaan te downloaden.

Meneer de voorzitter,

Er is een leuke anekdote over Columbus. Bij terugkeer van zijn reis bagatelliseerde iemand bij een feestelijk welkomstmaal zijn topprestatie van wereldformaat door te zeggen dat het eigenlijk alleen maar een kwestie was de eerste te zijn geweest. Columbus daagde diegene uit door te vragen om een ei rechtop neer te zetten. Dat lukte die persoon niet, waarop Colombus het ei met een klap en ingedeukte schaal rechtop zette. Ja kunst, dat kan iedereen zei de gast. Waarop Colombus zei: als je maar de eerste bent. Voorzitter, het lijkt simpel, maar kom maar eens op. Ik wens ons het komende jaar heel veel eieren van Columbus toe, want soms is het gewoon een kwestie van slim zijn en als eerste op het idee komen. Qua denkkracht en vernuft in deze stad is dat mogelijk.

De begroting voor 2015 is er niet om te bluffen met het totaal van bijna 1 miljard, maar is bedoeld om de stad beter, mooier en leefbaarder te maken. Als stad zijn wij geen eiland; het zijn bijzondere tijden, wereldwijd. In de zomer waren we getuige van een afschuwelijk vliegtuigdrama. Een vreselijke ziekte bedreigt westelijk Afrika. We gedenken de val van de Muur 25 jaar geleden. IS wil een nieuwe staat stichten met veel bloed en tranen. Deze vier hebben gemeenschappelijk dat vrijheid niet vanzelfsprekend is en dat landsgrenzen maar beperkt bescherming bieden.

Ook binnen onze stadsgrenzen zijn het bijzondere tijden. De aardbevingen baren vele Stadjers zorgen. Hoe het college vorige week in is opgetreden, verdient lof. Het achtpuntenplan is een begin. Maar daarmee zijn we er nog niet, het is onze plicht als raad en college hier verder stappen in te blijven zetten, samen met het Ommeland.

Om ons heen proeven wij veel onzekerheid bij mensen. Zorgen over hoe het moet na ontslag. Of over hoe rond te komen. In onze stad ontvangen van de 200.000 inwoners 10.000 mensen een bijstandsuitkering. 17.000 huishoudens vallen onder de doelgroep minima. Weliswaar geeft het college extra geld uit om het bestand door te lichten, net als 14,1 miljoen aan middelen ter bestrijding van armoede, maar voor 2015 en verder moeten we nieuw armoedebeleid vaststellen. Wij krijgen te horen dat voor veel mensen de digitale Stadjerspas lastig is. Het systeem werkt niet altijd en mensen snappen het niet. De vraag is of we wel alle mensen bereiken die we willen bereiken. Mooi thema voor het nieuwe beleid.

Mensen hebben veel zorgen over de zorg. Veel mensen voelen zich net als op 01-01-2000 waarbij voorspeld werd dat bijvoorbeeld de elektriciteit mogelijk uit kon gaan vallen. Mensen hebben gevoel dat hun zorgwereld even stilstaat, waar zorg hard nodig is. Wij willen graag dat het college voor 2015 zorg als prioriteit nummer één op het lijstje heeft staan en bij het ontstaan van een “zorgbug” zorgt voor een spoedige oplossing. Graag uw reactie. Overigens is wat ons betreft de truttige website van WIJ Groningen, geen oplossing. Deze website gaat uit van wat mensen niet kunnen en doet alsof met al deze een nieuwe, onontdekte stad betreden. Kom op college, de tijd van betutteling is voorbij!

Een voorziening in onze stad die absoluut niet betuttelend is, wil ik toch ook graag benoemen. STIPS vangen - als laagdrempelige plek in de wijk - steeds meer mensen op. De problematiek van mensen die er komen is zwaarder en vergt veel van de vrijwilligers; inhoudelijk en voor 9 euro per maand en zonder reisvergoeding doen medestadjers dit vrijwillig met hart en ziel. Alle lof van onze fractie!

In combinatie met de sociale WIJ(K)-teams cruciaal voor 2015 en als fractie zijn wij erg benieuwd of deze samenwerking gaat werken voor de mensen die dat nodig hebben. Want de luikjes van alle betrokken organisaties moeten nu echt open. In combinatie met de wijkwethouders een hele omschakeling in denken en doen. Het college heeft aangegeven niet voor Sinterklaas te willen gaan spelen in de wijken en welke rol precies wel, gaan we bespreken in december. Dat betekent dat we als raad nu de zak van Sinterklaas meegeven, zonder te weten wat er in die zak zit. MOTIE wijkwethouders

In de aanbiedingsbrief rept u over uw sterkste troef namelijk samenwerken met partijen in de stad. Voorzitter, als fervent klaverjasser vind ik deze uitspraak nogal een open deur. Natuurlijk speel je altijd je sterkste troef uit, anders verzaak je of verlies je! En los daarvan, samenwerken als sterkste troef opschrijven is alsof je zou opschrijven ik moet twee keer dag mijn tanden poetsen. Dat is iets wat je geheel vanzelfsprekend doet omdat je als college niet op een eiland kunt blijven zitten. Waarom schrijft u het dan als college zo nadrukkelijk op? En toch, ondanks dat u het zo benoemt, gaat het nog vaak mis.

Eén voorbeeld. De sport is niet zo te spreken over de samenwerking. Nadat wij als ChristenUnie met andere partijen al eerder aan de bel hebben getrokken over plotselinge verhogingen en onduidelijke afspraken, nu nogmaals veel ongeruste mailtjes over de gevolgen van het verhogen van de sporttarieven.
Voorzitter, als wij aan de knoppen van de begroting hadden gezeten, hadden wij het wel geweten. Meer geld naar de sport! Ambitie voor sport, voorkomt zorgkosten later. Ten opzichte van cultuur is de sportbegroting de helft van de cultuurbegroting en wordt er bij cultuur bij omvallende clubs altijd ruimhartig door het college bijgeplust. Nu sport aan de bel trekt en dreigt om te vallen, moet de raad zelf maar uitzoeken waar ze bijplust. Dit is de omgekeerde wereld en waar blijven de ambities voor een healthy moving ageing city?

In 2014 is het 200 jaar geleden dat we slavenhandel hebben afgeschaft. En maar goed ook. Toch is er anno 2014 nog steeds slavernij, maar dan in een heel andere vorm. Mensenhandel. Loempiavouwer, wietplantjesknipper en prostituee zijn beroepen waarin mannen en vooral vrouwen uitgebuit worden. De MJD doet veel om tegen mensenhandel op te treden door het hebben ogen en oren op straat en door achter de schermen alle mogelijke zorg te regelen. Dat vergt meer capaciteit dan nu beschikbaar is. Als ChristenUnie dienen wij een motie in om hier meer geld voor vrij te maken. Wij willen alles doen om deze nieuwe vorm van slavernij te voorkomen.

Als ambities en realiteitszin gelijke tred houden, kunnen we vooruit is een citaat uit de collegebrief. Als ChristenUnie hebben wij de ambitie om de stad een beetje mooier te maken. Met fietsklemmen is dat in de realiteit van de stad te behalen. De klemmen die geplaatst zijn, laten een minder rommelig straatbeeld zien. Daarom snappen wij niet dat het college zo onambitieus is door te zeggen dat er geen plek meer is. Wij bieden u zo op basis van input van Stadjers een fotografisch boekwerkje aan met als titel: Hoezo klem met fietsklemmen? Plek zat! Het ontbreekt nog aan geld zat, daarom willen wij hier meer geld aan uitgeven in 2015.

Voorzitter, ik eindig met Spreuken 11:11. Oprechte mensen zijn een zegen voor een stad en doen die groeien en bloeien. Ik wens u en ons veel oprechtheid toe en Gods zegen voor het begrotingsjaar 2015!

Groningen, 12 november 2014

Inge Jongman-Mollema
Fractievoorzitter ChristenUnie

TitelBestandsgrootteMIME-type
Motie Fietsklemmen12111426,3 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload
motiebladkorvencontainers12111418,6 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload
Motiemaatschapstages12111440,2 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload
motieopvangprostitutie11111442,8 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload
motiewijkwethouder12111416,9 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Plaats het eerste bericht!