Regiotram! weerslag van inbreng ChristenUnie in raadscommissie Beheer en Verkeer van 4 maart 2009
Groei van de mobiliteit van 40% tot 2020 maakt het noodzakelijk om na te denken over de tram, als onderdeel van de totale vervoersketen. Die vervoersketen is onderdeel van een economische keten en meteen dan maar een vooraffer: de CU is verbaasd over de eerste reactie van de GCC die samengevat luidt: het ding rijdt alleen maar heen en weer met studenten! Volgens onze fractie besteden studenten nogal eens wat in het stadshart en de tram is meer dan een “heenenweerspeeltje” voor studenten; daarbij is het mogelijk om het vrachtvervoer ook via de tram te regelen! Daarnaast is de tram ook bedoeld als vervoersmiddel voor overige inwoners van de stad en op den duur ook voor de inwoners van de regio die dan rechtstreeks naar de binnenstad kunnen reizen met de Regiotram! Onderzoek rondom tramlijnen elders levert een beeld op van economische groei en gelukkig denken de ondernemers van het Ebbingekwartier er anders over en zien het als een kans!
Keuze openbaar
Keuze voor openbaar vervoer of de auto blijft een spannende; immers beeld is dat openbaar vervoer trager is en bij meer-persoonsreizen duurder; het college stelt op blz. 2 collegebrief dat men bij een tram wel kiest voor openbaar vervoer en bij bussen niet…. Onze fractie vraagt zich af waarop dit gebaseerd is. In ieder geval is het nodig om (zie blz. 22 Sporen naar de toekomst) om aan de zuidzijde van het station een parkeergarage te bouwen om auto’s te verlokken dat je met het openbaar vervoer sneller en verder komt…..
Regiotram
De fractie van de ChristenUnie was verrast om voor het eerst duidelijk te lezen dat het gaat om een fysieke regiotram. Daarover een eerste technische vraag met politieke lading: want wat voor “ding” is het; is het inderdaad breder en politiek: past het door de straten van de stad? Want het was onze wens: een Regiotram, want de regio betaalt mee en moet er ook baat bij hebben……
Keuze tracé
De fractie van de Cu vindt het voorgestelde tracé de beste optie, maar inpasbaarheid in de stad leidt tot de volgende vraag temeer gezien de opmerking van de ondernemers in de Oosterstraat die het wel wat krapjes vinden; waar is de keuze voor enkel/waar dubbel spoor? En wordt door een keuze voor enkel spoor de tijdswinst ingeperkt?
Tweede tracé
Goede keus om meteen tweede tracé te bespreken, immers bereikbaarheid van het UMCG is zeer belangrijk en om daarbij aan te haken bij Kardinge met een uitgebreidere P+R is een goede zaak! Echter, Meerstad staat pas gepland na 2020 terwijl onze fractie al eerder heeft aangegeven dat je de bewoners van Meerstad moet aanleren om gebruik te maken van het openbaar en niet hun auto! In 2020 moet je dan veel gedrag afleren zijn wij bang voor, waarom keuze voor zo laat in de tijd…..?
Als we de tram leggen langs de eerder opgestelde meetlaat CU (zie vorige bijdragen op website) dan wordt aan al deze punten voldaan.
- maximale ontsluiting binnenstad
- grote bezoekerstrekkers
- ontsluiting wijken op drukke punten
- geen sluiproutes voor auto’s waardoor alsnog infarct
Rest nog één niet onbelangrijk punt: de financiën. Wij wijzen het college op de motie van 21 februari 2007 waarin gewezen wordt op voldoende go/no-go momenten; de komende tijd verwachten wij meer duidelijkheid of voortzetting van de plannen voldoende verantwoord is.
Ter info: motie 210207
***********************************************************************
De raad van de gemeente Groningen in vergadering bijeen op woensdag
21 februari 2007, besprekende het voorstel inzake startnotitie “Tram in Stad en Regio”(nr. 182)
overwegend dat
- het van belang is om in te zetten op meerdere beleidsmaatregelen op het gebied van openbaar vervoer om het gebruik ervan te vergroten;
- dat de ontwikkeling van een voorlopig ontwerp voor een stadstram op de lijn HS Zernike daarom verder uitgewerkt dient te worden;
- dat de regiotram (als nieuwe vorm van regionaal openbaar vervoer) een optie is voor een optimaal eindbeeld van het regionaal vervoersnetwerk;
van mening dat
- het van belang is, mede gezien de meerjarige financieringsstrategie, dat de stuurgroep Regio Groningen-Assen de regiotram blijvend politieke en financiële steun verleent;
- gezien het feit dat er nog een bedrag van 100 miljoen opgebracht moet worden, erop ingezet moet worden ook een bijdrage van het Rijk te verkrijgen;
- het van belang is er zorg voor te dragen dat op voldoende momenten tijdens de besluitvorming met betrekking tot de (regio) tram kan worden bezien of voortzetting van de uitvoering van de plannen verantwoord is;
besluit:
het college te verzoeken in de verdere besluitvorming met betrekking tot de tram te rapporteren over de politieke en financiële steun door de regio, te rapporteren over de inzet en uitkomsten van een financiële bijdrage van het Rijk en zorg te dragen voor voldoende momenten waarop wordt bezien of voortzetting van de uitvoering van de plannen verantwoord is
Archief > 2009 > maart
- 31-03-2009 31-03-2009 21:03 - Ingezonden brief Dagblad van het Noorden
- 30-03-2009 30-03-2009 20:49 - Uitnodiging jaarvergadering Provinciale ChristenUnie Groningen
- 24-03-2009 24-03-2009 19:31 - Provinciale Staten 20 maart - (verslag)
- 23-03-2009 23-03-2009 12:46 - 'Problemen op Valleilijn voorbij'
- 20-03-2009 20-03-2009 19:02 - ChristenUnie opnieuw op de bres voor reizigers op de Valleilijn
- 17-03-2009 17-03-2009 20:38 - Ondersteuning reclamespotje SIRE
- 16-03-2009 16-03-2009 14:41 - Regiotram! weerslag van inbreng ChristenUnie in raadscommissie Beheer en Verkeer van 4 maart 2009
- 11-03-2009 11-03-2009 21:45 - Huisvesting Dienst Sociale Zaken en Werk (SOZAWE)
- 11-03-2009 11-03-2009 20:55 - Initiatiefvoorstel Abri's
- 09-03-2009 09-03-2009 22:16 - Een nieuwe van de fractie
- 09-03-2009 09-03-2009 22:09 - Uit de fractie maart 2009
- 02-03-2009 02-03-2009 22:31 - Een groen hart
Reacties op 'Regiotram! weerslag van inbreng ChristenUnie in raadscommissie Beheer en Verkeer van 4 maart 2009'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.