Uit de fractie maart 2009

Stadhuismaandag 09 maart 2009 22:09

Bij deze weer een update wat er de afgelopen periode is gedaan en bedacht vanuit onze fractie. We hopen u hiermee een duidelijk beeld te kunnen verschaffen welke thema's er op dit moment allemaal spelen. Voor vragen kunt u ons altijd mailen of bellen.

Van de fractie

We hebben een prima opvolger gevonden voor Jasper van der Horst: Edward Koopmans zal zich de komende tijd bezighouden met de raadscommissie Financiën en Veiligheid. Hij heeft reeds enkele jaren ervaring opgedaan in de Denktank (zie elders in dit nummer) en we hebben er alle vertrouwen in dat hij in de voetsporten van Jasper zijn beste krachten aan het politieke werk van de fractie zal geven. Ook vanaf hier nogmaals van harte welkom. Met ingang van 1 april a.s. zal Sander Huisman de fractie verlaten. Een gevoelig verlies, want naast het feit dat hij een zeer beminnelijk mens is, was hij gedurende een flink aantal jaren, volgens mij sinds 2002, de verbinding tussen de leden en de fractie middels ons infobulletin. Daarnaast heeft hij meerdere functies vervuld: hij was belangrijk lid van het promotieteam, maker van vele persberichten voor de fractie en de laatste jaren voorzitter van onzer grote fractievergaderingen. Als student bij ons begonnen, maar een baan liet na zijn studie niet lang op zich wachten. Het werd de belastingdienst. Zijn werkgever wil hem graag in Amsterdam hebben en hij reist al veel op en neer. Hoewel het van beide kanten moeilijk is om afscheid te nemen, hebben we de knoop toch maar doorgehakt. Sander, onze hartelijke dank voor aaaallllllllles wat je voor ons hebt gedaan. We wensen je Gods zegen toe voor de toekomst. Momenteel zijn we in gesprek over opvolging en hopelijk hoort u daar de volgende keer meer over.

Op zoek naar een nieuwe burgemeester
In de raadsvergadering van december 2008 heeft onze huidige burgemeester Jacq. Wallage te kennen gegeven dat hij met ingang van 1 juli 2009 zijn ambt wenst neer te leggen. Hij is 62 jaar en heeft de stad sinds 1998 gediend op een prima manier. We vinden het heel jammer dat hij vertrekt, maar gunnen hem een rustiger fase in zijn leven. Ruim 38 jaar heeft hij het openbaar bestuur gediend, eerst als raadslid en wethouder in Groningen, daarna als Tweede Kamerlid, staatssecretaris en fractievoorzitter van de PvdA in Den Haag. Wij gunnen hem en Fransien een goede tijd na 1 juli a.s. Het betekent dat de stad op zoek moet naar een nieuwe burgemeester. Dat is ondertussen al stevig begonnen. Er is een traject geweest: Stad zoekt burgemeester, waarbij de inwoners van de stad suggesties mochten doen waar de nieuwe burgemeester aan moet voldoen. Een website met filmpjes en een actiedag op 7 februari jl. ondersteunden dit initiatief. Op 25 februari is in de raad in aanwezigheid van de Commissaris van de Koningin een profielschets opgesteld. Nu wordt er een advertentie geplaatst in de Staatscourant en zal de eerste selectie door de CdK plaatsvinden. Daarna mag de Vertrouwenscommissie, bestaande uit de 9 fractievoorzitters, aangevuld met adviseurs wethouder De Vries en gemeentesecretaris Bakker, gesprekken voeren met geschikte kandidaten. Er volgt dan een voorstel voor twee kandidaten waarover de gemeenteraad in beslotenheid vergadert, waarna in de openbaarheid de nummer 1 wordt vastgesteld. Hopelijk is de nieuwe burgemeester begin juli bekend. Het zal nog een flink drukke periode opleveren. Ik  zal u inhoudelijk niet op de hoogte kunnen houden, want de hele procedure is vanaf de advertentie vertrouwelijk.

Stopverbod scholen
Het college is bezig met het uitvoeren van een stopverbod bij alle basisscholen, wat inhoudt dat er van maandag tot en met vrijdag van 08.00 – 16.00 uur geen auto’s mogen stoppen voor de ingang van de school. Het stopverbod is bedoeld als één van de maatregelen om de omgeving van scholen verkeersveiliger te maken. Als fractie hebben wij nog wel in een discussie met de raad ingebracht of deze maatregel niet te rigide is; immers de ene verkeerssituatie is de andere niet. Echter, onze fractie heeft geconcludeerd dat verkeersveiligheid meer gebaat is bij uniforme regels dan overal verschillende regels. Immers, je bereikt bij het hanteren van verschillende regels nog moeilijker het effect wat je bereiken wilt nl. een verkeersveilige omgeving voor basisschoolkinderen. Opgemerkt zij dat de uitvoering van de maatregelen gaat duren t/m 2011 en dat in elke schoolomgeving overlegd wordt met de direct omwonenden en betrokkenen over de invulling van de verkeersveilige maatregelen.

Verkeer
Er spelen binnenkort een tweetal zeer actuele discussies op het gebied van verkeer, waar wij als fractie op het moment van schrijven van deze bijdrage nog niets extra inhoudelijks over kunnen zeggen omdat óf alle informatie nog niet beschikbaar óf omdat de fractie er inhoudelijk nog over gesproken heeft. Het betreft de volgende dossiers:

• Zuidelijke Ringweg: van dit dossier hebben wij tot op heden aldoor aangegeven om tot het moment van het moeten voorleggen van een bestuurlijke voorkeursvariant aan de minister, alle varianten “op tafel te houden”. Voor meer informatie over deze varianten verwijzen wij u graag naar de website van de  zuidelijke ringweg. Uiteraard verneemt u in een volgend informatiebulletin meer over de inhoudelijke afwegingen van de fractie over één of meerdere varianten.
  • De regiotram: het voorkeurstracé is bekendgemaakt. Als inwoner van Groningen kunt u daarop reageren van 23 februari 2009 t/m 23 maart 2009. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website www.regiotram.nl waar u alle informatie over de voorstellen kunt vinden. Voor het vervolg van het politieke debat hebben wij op onze website al eerder aandachtspunten geformuleerd waarmee wij de stukken gaan beoordelen, te weten: maximale ontsluiting binnenstad, grote bezoekerstrekkers aandoen of naderen, adequate ontsluiting stadswijken/woonwijken, mogelijkheid tot intensivering/maximalisering en geen auto-infarct (zie tevens onze website voor nadere verklaring van deze aandachtspunten). Ook voor dit dossier geldt dat wij ons hier nog nader op beraden, maar u kunt uw reactie in ieder geval kenbaar maken bij het bureau Regiotram en uiteraard ook bij de fractie van de ChristenUnie.

Voor vragen en/of opmerkingen zijn wij als altijd bereikbaar via tel. 050 – 3130744, via de mail christenunie@raad.groningen.nl of via onze website: www.groningen.christenunie.nl

Namens de hele fractie,

David de Jong en Inge Jongman – Mollema