Initiatiefvoorstel Abri's

woensdag 11 maart 2009 20:55

De fractie van de ChristenUnie Groningen doet een voorstel daar waar bushokjes regelmatig worden vernield, vandalismebestendige exemplaren te plaatsen.

Initiatiefvoorstel: Vandalismebestendige abri's (bushokjes)

Groningen, maart 2009

Aan de leden van de gemeenteraad,

1. Inleiding

Een abri is een eenvoudig object met een duidelijke functie: de reiziger van het openbaar vervoer een wacht- en schuilruimte bieden. De gemeente Groningen heeft voor de plaatsing van de abri transparantie in de openbare ruimte als vereiste. De huidige abri's bestaan dan ook voor een groot gedeelte uit glasplaten. Helaas worden de abri's vaak geteisterd door vandalen, die de abri's in gruzelementen achter laten. Vernieling van de abri's lijdt tot sociale, emotionele en financiële gevolgen en is daarmee dan ook een maatschappelijk probleem. De hoofdvraag is dan ook: kan de vernieling van abri's in de gemeente Groningen voorkomen worden? Tot op heden moet deze vraag helaas met nee worden beantwoord. Belangrijkste redenen zijn: de politie is niet in staat om dit soort vandalisme aan te pakken, omdat het vaak midden in de nacht gebeurt en men het delict in enkele seconden kan plegen. Ook is het gebruikte materiaal erg gevoelig voor vandalisme.

2. Doelstelling

De gemeenteraadsfractie van de ChristenUnie is van mening dat vernielde abri's zorgen voor veel schade. In financiële zin: de vervanging is weliswaar op kosten van de ondernemer die de hokjes exploiteert, maar de vervanging kost daarom nog wel een kleine €1000 per abri. Daarnaast levert het veel scherven op in de openbare ruimte met ergernis van voetgangers, fietsers en automobilisten. Ook zorgt deze vorm van vernieling voor bushaltes waar men in ieder geval enige tijd niet kan schuilen voor weertypes waar we in Nederland nu eenmaal mee te maken hebben, neerslag en wind. Tenslotte, maar zeker niet het minst belangrijk: vandalisme van deze soort leidt tot gevoelens van onveiligheid. Het zijn deze redenen die er toe leiden dat onze fractie van mening is dat daar waar dit soort vandalisme veelvuldig voorkomt, de glazen abri's zouden moeten worden vervangen door vandalismebestendige exemplaren.

3. Enkele gegevens

In de stad Groningen wordt meer dan gemiddeld gebruik gemaakt van het openbaar vervoer en de fiets. Het volgende staatje uit het Statistisch Jaarboek maakt dat duidelijk.

Het staatje hieronder geeft een beeld van het aantal busreizigers dat per werkdag gebruik maakt van de bus.

Het is duidelijk dat de doelstelling van de gemeente Groningen is om transparante abri's te plaatsen die de omgeving waarin ze staan het minst te belasten. In de stad Groningen staan zo'n 307 abri's en de meeste daarvan worden niet regelmatig vernield. Op een aantal plaatsen gebeurt dat wel. Het beeld is voor ons niet helemaal compleet, omdat de exploitanten van de abri's, CBS Outdoor en JC Decaux geen gegevens over vernielingen wensen te overleggen. Ons beeld is dat de meeste abri's worden vernield op trajecten van en naar de binnenstad.

4. Hoe dan wel

We stellen ons voor dat de gemeente deze vernielingen de komende tijd registreert en wanneer een abri vaker dan twee keer per jaar wordt vernield de gemeente hiervoor in de plaats vandalismebestendige (ook wel hufterproof genoemd) abri's laat plaatsen. Deze abri's worden al op enkele andere plaatsen in het land gebruikt bijvoorbeeld in de gemeente Binnenmaas) en de ervaringen ermee zijn positief. Enig nadeel is dat de transparantie grotendeels verloren gaat, maar de voordelen wegen daar naar onze mening wel tegenop: minder vernielingen, minder schades, betere bescherming tegen slecht weer voor passagiers en een groter veiligheidsgevoel.

5. Voorstel

De ChristenUniefractie stelt voor om op plaatsen waar regelmatig een abri wordt vernield (enkele keren per jaar) als proef gebruik te maken van een vandalismebestendig exemplaar zoals die door verschillende bedrijven is ontwikkeld. De eventuele meerkosten zullen binnen de begroting van de reclameopbrengsten dienen te worden opgelost. Na plaatsing van 3 tot 5 vandalismebestendige abri's wordt de raad geïnformeerd over de resultaten.

Reacties op 'Initiatiefvoorstel Abri's'