Publieksdebat over oud worden in Overijssel

2004%20vrijwilligersdag%20ouderen%20op%20bankjewoensdag 12 juli 2006 22:08

Naar aanleiding van een door Provinciale Staten aangenomen motie van de ChristenUnie, CDA en VVD tot het voeren van een maatschappelijk debat over de vergrijzing in Overijssel namen op 18 januari 2006 zo’n 200 mensen van alle leeftijden actief deel aan het debat dat Provinciale staten organiseerde in de Deventer Lebuïnuskerk.

Omdat Nederland in hoog tempo vergrijst was het onderwerp voor het eerste grote publieksdebat gauw gevonden: ouderen, wonen en zorg.

In het publieksdebat kwamen 3 toekomstscenario’s aan de orde.

Het eerste scenario schets een beeld van het huidige beleid, waarbij de nadruk ligt op zo lang mogelijk zelfstandig wonen.

In het tweede scenario werd een gemeenschap van alle leeftijden opgevoerd. De generaties wonen dichtbij en tussen elkaar en ouderen blijven betrokken bij de samenleving. Mantelzorg en vrijwilligerswerk zijn automatismen en iedereen vervult daarin zijn of haar plicht.

Het scenario seniorensteden is een fenomeen dat in Nederland nog niet zo bekend is. Ouderen wonen daarbij in speciaal voor hen gebouwde gemeenschappen die van alle gemakken en luxe zijn voorzien. Sociale contacten vinden vooral plaats tussen leeftijdgenoten.

Over het algemeen wilde het publiek het liefst een mix van de scenario’s.

De voorkeur van de meeste mensen ging uit naar het wonen van meer generaties bij elkaar. Op afstand volgde doorgaan met het huidige beleid en slechts 8% voelde iets voor seniorensteden.

De debatnotitie “wonen en zorg voor ouderen in de toekomst” is te vinden op de site van de provincie Overijssel www.overijssel.nl.

Reacties op 'Publieksdebat over oud worden in Overijssel'