ChristenUnie en GroenLinks willen schoner taxivervoer

Taxidinsdag 24 juni 2014 13:15

In Groningen rijdt nog geen enkele taxi rond die 100% elektrisch is. De stationair draaiende taxi’s op de Grote Markt zijn een bron van stank en geluidsoverlast. GroenLinks en de ChristenUnie dringen er sinds 2011 op aan om werk te maken van schoon taxivervoer. Beide partijen benadrukken het belang van duurzaam taxiverkeer zoals elektrische taxi’s. Ze vinden het hoog tijd om nu resultaat te zien.

ChristenUnie en GroenLinks willen dat het nieuwe College maatregelen neemt om duurzaam taxivervoer te stimuleren. De partijen hebben daar wel ideeën over. Martijn van der Glas (GroenLinks): “Geef elektrische taxi’s de beste standplaatsen, het dichtst bij de uitgang van het hoofdstation. Daar gaat ongetwijfeld een stimulerende werking van uit.” Inge Jongman (ChristenUnie): “Zo’n plek zou voorzien kunnen zijn van een snellaadpaal of een inductieplaat in het wegdek, een nieuwe technologie”.

De fracties zullen bij de behandeling van de voorjaarsbrief aanstaande woensdag een motie indienen met het verzoek om andermaal met de taxibranche in gesprek te gaan over een duurzamer bedrijfsvoering en de uitwerking van concrete voorstellen voor een schoner taxivervoer. Het stadsbestuur toonde zich in het verleden welwillend als beide partijen aandrongen op schoner taxivervoer. Ook het huidige coalitieakkoord meldt dat schoon taxivervoer wordt gestimuleerd. Maar hoe denkt het college dat te gaan doen? Welke concrete voorstellen kunnen wij tegemoet zien?

Plaats het eerste bericht!