Inge Jongman en Edward Koopmans geïnformeerd over belang van taal bij inburgering

Bezoek Inge Postma C U  18 6 2014 Inge Postma en Edward Koopman in de klaswoensdag 18 juni 2014 14:25

ChristenUnie-raadsleden Inge Jongman en Edward Koopmans woonden vandaag een les 'Alfabetisering Nederlands als tweede taal' op het Alfa College bij. Ze werden daar geïnformeerd over het belang van deze cursus.

"De meeste niet- westerse vrouwen en mannen leven op grote afstand van de samenleving. Ze hebben weinig kennis van de Nederlandse samenleving en hebben meestal nauwelijks sociale contacten. Ze beheersen de Nederlandse taal niet of nauwelijks, zijn soms analfabeet en/of hebben een laag opleidingsniveau", aldus docent Ryan Jansen. 

In 2002 is het Alfa College samen met het multicultureel vrouwencentrum Jasmijn en de Maatschappelijk Juridische Dienstverlening gestart met de zogenaamde ketenaanpak. Daarnaast werkt een groot aantal instellingen in verschillende wijken in de stad samen om deze mensen succesvol te laten inburgeren. "Het leren van de taal gaat hand in hand met persoonlijke begeleiding en het benutten van de kracht en de talenten van deze mannen en vrouwen", aldus Jansen. 

"Het blijkt een sleutel tot succes, het koppelen van taaleducatie aan activering, persoonlijke aandacht en een op maat gesneden aanbod in de wijk van verschillende maatschappelijke organisaties. De insteek is dat vrouwen en mannen doorstromen naar reguliere inburgering of naar (on)betaald werk. Via de ‘participatieladder’ wordt vastgesteld hoe ver deze mannen en vrouwen zijn geïntegreerd in de Nederlandse samenleving. De ladder bestaat uit zes treden, van geïsoleerd tot betaald werk. De positie op de ladder bepaalt het aanbod, dat erop gericht is stappen omhoog te maken. De route kan beginnen in het buurthuis in de wijk, waar ze gesprekken voeren met andere vrouwen en mannen uit verschillende culturen. Daarna gaan ze meedoen aan georganiseerde activiteiten in de buurt, waaronder taal en activering, uitgevoerd door het Alfa-college en Jasmijn. Vervolgens kunnen ze zich voorbereiden op stage of taalcursus op school om ten slotte uit te stromen naar (on)betaald werk of te starten met een mbo-opleiding."

"Een basisschoolleerling doet er zes tot acht jaar over om de Nederlandse taal te beheersen. Via een inburgeringstraject wordt er van niet-westerse mannen en vrouwen verwacht dat ze dat in drie jaar doen", aldus opleidingsmanager Educatie Rudi Knol.  "Geconstateerd kan worden dat de ketenaanpak naadloos aansluit bij het gemeentelijke re-integratie- en participatiebeleid. Het doel daarvan is zo veel mogelijk mensen de kans te bieden actief deel te nemen aan de samenleving. De ketenaanpak zorgt ervoor dat de mannen en vrouwen uit hun isolement komen en in contact treden met de eigen buurt. Dit verbetert ook de leefbaarheid in de buurt."

« Terug

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht