Bezoek van Tweede Kamerlid Gert-Jan Segers

1979507_628033060583879_1230695895_nmaandag 03 maart 2014 09:17

Woensdag 26 februari bezocht Tweede Kamerlid Gert-Jan Segers Groningen. Nadat hij eerder op de middag Ten Boer had aangedaan, was hij om een uur of vier in de Stad. Het bezoek werd aangegrepen voor een publieksactie met studenten, een gedachtewisseling met christelijke hulpverleningsorganisatie Terwille en een ontmoeting met leden. Een verslag van Edward Koopmans.

Rond 14.00 uur verzamelde het campagneteam zich op het Academieplein. Voor de actie van vandaag had Fredric een groot bord gemaakt, waarop met plakletters verschillende stellingen konden worden getoond. Door het gooien van een blauwe ChristenUnie-bal in de bak eens, oneens, of geen mening werd passanten gevraagd hun mening te geven over de stelling, waarbij men in gesprek kwam met ondermeer lijsttrekker Inge Jongman. De eerste stelling die op het bord verscheen was 'Als er werk is, blijf ik hier wonen'. Ondanks de soms wat haastige sfeer van studenten die (te) laat zijn voor college, bleven veel studenten ook staan om hierover te praten. De uitkomst was ongeveer 50/50. Globaal kwam het erop neer dat Nederlandse studenten het met de stelling eens waren, maar Groningen voor buitenlandse studenten toch te klein is en ze het meer als tussenstation in hun studie- en werkloopbaan zien.

Na een klein uurtje werd de stelling gewijzigd in "Meer koopzondagen: een slecht idee!" Hoewel vrijwel iedereen wel een duidelijke mening had over koopzondagen, moest men soms nog wel nadenken of met het nu eens of oneens met de stelling was. Ook bleek in de gesprekken die volgden nog wel dat men wel vóór (meer) koopzondagen was, totdat men hoorde dat dit voor kleine ondernemers erg belastend kan zijn. Dikwijls verdween de bal dan in 'Geen mening'. Ook bij deze stelling was de uiteindelijk score ca 50/50, met een vrouwelijke meerderheid bij 'oneens'…

Als derde en laatste werd de stelling 'Studenten zijn ook Stadjers, en wonen in de wijk' geponeerd. Hierop bleek het overgrote merendeel voor 'eens' te stemmen. Inmiddels was ook, vergezeld van de Ten Boersters Peter Rebergen en Piet Haanstra, Tweede Kamerlid Gert-Jan Segers het Academieplein op gewandeld om onze campagne te ondersteunen. Hij vond het fijn om in Groningen te zijn en ging in gesprek met de leden van het campagneteam en met studenten. Terwijl we in gesprek waren kwam een geblindeerde bus voorrijden, waar het campagneteam en prominenten van de VVD uitstapten, inclusief staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker, die een lezing ging geven in het Academiegebouw. Hij was erg verrast dat hij niet door een liberaal, maar door Gert-Jan Segers en andere CU'ers welkom werd geheten en kon dit ook zeker waarderen.

Om 17.00 uur werd men verwacht bij Stichting Terwille. Een christelijke verslavingszorg-instantie die ook hulp biedt aan prostituees en slachtoffers van mensenhandel. Na een korte rondleiding door het pand aan het A-kerkhof vertelden Gerda van Veen en Sarah Niessink over het werk dat Terwille doet, samen met 50 andere professionals en 60 vrijwilligers. Voor Gert-Jan sloot dit bezoek mooi aan bij zijn expertise in de Tweede Kamer, waar hij zich ondermeer hard maakt voor de slachtoffers van prostitutie en mensenhandel.

Tenslotte verhuisde iedereen naar de sociëteit van GSV/ATV aan de Hereweg, waar soep en brood stond, gemaakt door Zohre. Via Stichting 'Het Kopland' heeft zij een moeilijk verleden achter zich kunnen laten en heeft nu als zelfstandige ondernemer een cateringbedrijf. Bij wijze van Eat & Meet & Greet konden 30 leden hier in gesprek met Gert-Jan Segers, waar volop gebruik van werd gemaakt.

Plaats het eerste bericht!

Archief > 2014 > maart