Bijdrage in debat over begroting 2014

donderdag 14 november 2013 12:15

Woensdagavond debatteerde de gemeenteraad over de begroting voor 2014. De ChristenUnie gaf aan blij te zijn met het openblijven van de wijkloketten in Hoogkerk en Lewenborg. Op een aantal andere punten was de fractie nog niet tevreden en diende ze moties in: over de sporthal in De Wijert, over het aanbrengen van zonnepanelen op het Forum en het dak van het stadhuis, om minder te bezuinigen op het onderhoud in de openbare ruimte, over mensenhandel en om geld dat bestemd is voor armoede/schuldhulpverlening en WMO te oormerken. Fractievoorzitter Inge Jongman stelde verder kritische vragen over het geld dat wordt uitgetrokken voor ICT, het weerstandsvermogen van de gemeente en over het cofinancieringsfonds. De volledige bijdrage is hieronder te lezen. De moties zijn onderaan het bericht te downloaden.

Meneer de voorzitter,

In de aanbiedingsbrief noemt het college Groningen een stad waar onder een betrokken hemel vele lichtpuntjes schitteren. Loesje ziet het zo:

Het jaar 2014 wordt hopelijk het jaar van veel lichtpuntjes, maar dat roepen we al een aantal jaren en nog zit het economisch tij niet mee. Waar we wel iets aan kunnen doen, is de rol van de gemeente. De ChristenUnie gaat voor een jaar waarin we als gemeente niet langer de allesweter en alleskunner zijn.
Als iemand een huis bouwt, zit de architect niet achter de voordeur van de gemeente klaar om te bepalen hoe het huis er uit moet zien. Als iemand een probleem heeft in zijn dagelijks leven, kijken we naar de oplossing mét de persoon in kwestie, met hulp van zijn netwerk. Als een ondernemer zich meldt met een initiatief dan gaan we kijken hoe de gemeente dat kan faciliteren als een welkome gastheer. En als iemand zich meldt met het maken van een kunstwerk in de wijk, dan ziet de gemeente geen beren op de weg, maar rozen langs de stoep. En waar in ons huidige systeem inwoners inspraak hebben, zou het zo moeten zijn dat de gemeenteraad inspraak krijgt in de plannen van de inwoners. De Raad voor het Openbaar Bestuur introduceerde daarom al in december 2012 de overheidsparticipatietrap:
                                                                                                           Reguleren*

Regisseren

Stimuleren

Faciliteren

Loslaten

Per situatie en per onderwerp zullen we samen moeten bepalen welke rol voor de gemeente is weggelegd. Wij zeggen hiermee niet dat je helemaal geen regels meer zou moeten hebben (zonder regels bouwen levert ook excessen die je moet reguleren bijvoorbeeld het zwarte huis op witte palen wat de raadscommissie Ruimte en Wonen tot haar schrik in Enschede zag). Soms slaan de regels door en staan niet ten dienste van de Stadjers maar van het Stadhuis. Een sportveldje in de Held waar bewoners al twee jaar mee bezig zijn en waar ambtenaren naar elkaar wijzen, komt maar niet van de grond. Dat kan anders, daarom ruim baan in 2014 voor de Stadjers!

Sporthal De Wijert
Een mooie uitdaging om die ladder te benutten is het volgende. Wat wij in 2014 gerealiseerd willen zien is vervanging voor sporthal De Wijert. Het lijkt, ondanks onze natuurlijke voorkeur voor bidden, wel een gebed zonder eind. Voorzitter, al vanaf  september 2004 hebben we het hier als gemeenteraad over. Tien jaar lang zeggen wij al dat wij sportfaciliteiten dicht bij de mensen in de wijk willen organiseren en na allerlei wijzigingen in geldstromen en nieuwbouwplannen ligt er nu een prachtig plan klaar waar de gemeenteraad bij betrokken is door de initiatiefnemers uit de wijk!  Daarnaast willen de inwoners van De Wijert duidelijkheid.

Tijd voor actie vinden wij en daarom dienen wij een motie in om het nu eens en voor altijd duidelijk te maken en te regelen. MOTIE

Blij
Waar wij als ChristenUnie erg blij mee zijn-  na discussie en een motie bij het voorjaarsdebat – is het behoud van de wijkloketten Hoogkerk en Lewenborg.  Het college kon niet om de 7200 handtekeningen heen en als ChristenUnie zijn wij blij met behoud van deze dienstverlening dicht bij de mensen. In Hoogkerk ging de vlag uit na de bekendmaking.
Ook vinden wij de voorgestelde oplossing voor het gratis trouwen een zeer charmante; wie een dikke Cadillac kan betalen, kan zich melden aan de balie…wie slechts de afgetrapte Eend kan lenen, kan gratis trouwen in het stadhuis.

ICT
Ondanks de crisis, ondanks de recessie zijn de verwachtingen van internet en ICT nog steeds hooggespannen. En ondanks het verhoudingsgewijs geringe bedrag van 1,7 miljoen dat het college extra uit wil trekken, vinden wij dat we er toch iets over kwijt moeten. Na enige leermomenten in het verleden met betrekking tot DaFinci en extra investeringen, lijkt ICT soms het antwoord op alles en domineert. Immers, we kunnen niet meer zonder en daarom lijkt de positie onaantastbaar. Maar wij willen waarschuwen voor een te sterke afhankelijkheid van ICT. Niet alles is ICT en ICT is niet alles. De Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid waarschuwde eerder voor het technovertrouwen van politiek en overheid. En dan niet techno als overheersende muziekstijl waar de beat nog lang blijft nadreunen, maar onvoorwaardelijk vertrouwen in de technologie. En aangezien de overheid steeds dichterbij onze keukentafel komt -  zorg die iemand nodig heeft en eenzaamheid kun je niet beoordelen op een computerscherm – is ICT niet het antwoord op alles. Is die 1,7 miljoen extra dan echt nodig? En, ik kom er later op terug, 500.000 euro mag er wel van af. Graag reactie van het college.

Duurzaamheid
Groningen wil in 2035 de duurzaamste stad zijn. Een mooie ambitie en daarom moeten wij de natuurlijke hulpbronnen goed gebruiken. Nederland heeft een achterstand ten opzichte van Duitsland en Denemarken, waar procentueel meer duurzame energie wordt opgewekt. De ChristenUnie is enorm voorstander van een windmolenpark in of om de stad en is blij met alle ambities voor alle andere natuurlijke hulpbronnen. Wij zien het goede voorbeeld van bewoners en de woningbouwvereniging van de Radijsstraat die samen een boost geven aan zonnepanelen. Het college gaat daarop ook volop mee aan de slag bij “Icoongebouwen”, maar in de commissie bleef het wat in het vage of er op het Groninger Forum zonnepanelen komen. Nou kunnen ze inderdaad ook niet bovenop het dak komen, gezien het geplande terras, maar een alternatief in de vorm van een bol, een knop of wat dan ook lijkt ons een prachtige ambitie in deze stad. Eventueel kunnen we hulp van onze Energy Valley kijken wat allemaal mogelijk is! En voorzitter, ook op ons stadhuis liggen nog geen zonnepanelen, maar zonnepanelen op de bovenkant  van het stadhuis zullen het monument als zodanig niet aantasten. Wij dienen daarom 2 MOTIES in.

Fietsen
Gelukkig is fietsen gratis gebleven, ondanks eerdere plannen van het college om fietsers te laten betalen aan bijvoorbeeld fietsenstallingen. Met Groningen als booming cycling city, oftewel een aantrekkelijke fietsstad waar men elders in de wereld jaloers naar kijkt, moeten deze fietsambities blijven bestaan. Klachten krijgen wij over het fietsparkeren rondom het Hoofdstation, maar weten ons enigszins gerustgesteld voor dit moment omdat er volgend jaar 1000 plekken bij komen. Wij manen het college wel tot spoedige uitvoering van dit alles, liefst voor de zomer, zodat met ingang van het nieuwe studentenseizoen we een beetje “bij” zijn. Graag uw reactie.
Er gaan veel Stadjers op fiets naar de stad en dat valt ze te prijzen! Ik denk even aan die Amerikaan die vorig jaar een filmpje maakte over fietsstad Groningen en verwonderd rondfietste en uitriep: “Where are all the cars?” Wij maken ons daarom zorgen over het fietsparkeerprobleem in de binnenstad en de fietsenrekken in de wijken. Beide bezuinigingen gaan ons te ver, wij steunen daarom de moties die Student en Stad daarover in gaat dienen.

Onderhoud
Een aantrekkelijke stad die schoon, heel en veilig is, is een ambitie die wij als ChristenUnie, net als het college, al jaren nastreven en waar in de loop van de tijd hard aan gewerkt is. De gele steentjes zijn een probleem en ik zou toch in de commissie Beheer en Verkeer wel eens een discussie willen of we wel met deze steentjes door moeten gaan. In de binnenstad en Noorderplantsoen blijft het niveau gelijk, maar extra inzet huiskamer/binnenstad vervalt. Daarnaast verlaagt college het onderhoudsniveau voor de rest van de stad naar laag. Tegenargumenten zijn dat er extra geld in het cofinancieringsfonds komt, het oprichten van een flexibel aanvalsteam die probleempjes oplost en als er meer geld komt, dan gaat het college terug naar het oude niveau.
Maar als de voorzitter van de GCC de laatste Cityscoop zijn zorgen al uit over een minder schone stad met het huidig niveau hoog, hoe gaat het dan straks met het onderhoud in de wijken en minder inzet in de binnenstad? Wij willen deze bezuiniging helemaal niet. De Stadjers willen deze bezuiniging ook niet, alle werkbezoeken gaan over onderhoud aan de stad en over schoon, heel en veilig. Wij dienen een MOTIE om 500.000 euro  minder te bezuinigen om iets van het huidige onderhoudsniveau te behouden en dekken dit door 500.000 euro minder aan ICT uit te geven.

Mensenhandel
Criminaliteit, mensenhandel, uitbuiting, eenzaamheid en andere sociale problemen zijn de schrijnende werkelijkheid achter de schone schijn van prostitutie in deze stad. Alle mogelijkheden om mensenhandel tegen te gaan, moet de gemeente volop benutten. De bezuiniging heeft zijn effect op de hulpverlening, dat is wat ons betreft een ongewenst effect en daarom dienen wij samen met GroenLinks een motie in.

Weerstandsvermogen
Bij het voorjaarsdebat hadden we mooie discussies hierover, hoeveel geld stoppen we in de voorraadschuur en hoeveel geld geven we uit aan de stad? De ChristenUnie meende te merken dat het college iets minder dogmatisch hier mee om wilde gaan, want het college gaf aan dat een percentage tussen 0,7 en 0,8 wel oké is. Maar inmiddels lijkt het een dogma te worden, het moet 0,8 zijn en liefst nog meer. Terwijl de wethouder in de commissie nog aangaf dat er minder risico´s zijn. Ergens tussen het verhaal over weerstandsvermogen in juni en nu is er iets gebeurd. Kan het college aangeven wat en waarom?

Rijksmiddelen armoede/schuldhulpverlening en middelen maatwerkvoorziening WMO
Wat wij onwenselijk vinden is dat deze middelen in de algemene pot terecht komen. Daarom twee moties om deze gelden te oormerken voor het doel waarvoor ze uitgekeerd worden. In deze stad is veel al dan niet verborgen armoede en zoals de voorzitter van de voedselbank  aangeeft: Groningen is al jaren de tweede stad van Nederland is als het gaat om het grootste percentage mensen dat onder de armoedegrens leeft en  1 op 7 kinderen uit de stad leeft in de armoede. Daarnaast is het zo dat langdurig zieken, gehandicapten en ouderen met een laag inkomen getroffen zullen worden door het wegvallen van drie vormen van broodnodige inkomensondersteuning van Rijkswege, die gecompenseerd worden door een maatwerkvoorziening WMO. Voorzitter, gezien de stapeling van negatieve financiële effecten, willen wij deze gelden ook oormerken. Wij dienen hiervoor 2 MOTIES in.

Cofinancieringsfonds
Dit fonds lijkt een beetje antwoord op alles, terwijl we het huidige beleid rondom G-kracht en toerisme overboord gooien. De werking van het fonds is niet concreet, eigenlijk zelfs vaag te noemen. Wij vinden het raar om in tijden van financiële nood van alles los te laten als toerisme, akkoord van Groningen en G-Kracht. College, hoe rijmt u dit? Want u weet wat u hebt en niet wat u krijgt….

Voorzitter, ik eindig met de vele schitterende lichtpuntjes van het begin. De woorden hemel en lichtpuntjes kun je ook bijbels interpreteren en daarom sluit ik onze bijdrage af met een bijbelse variant op Loesje, namelijk een Visje.

In dat licht wensen wij u en de stad Gods zegen toe in het begrotingsjaar 2014!

Groningen, 13 november 2013

Inge Jongman-Mollema

*Uit Loslaten in Vertrouwen, Raad voor Openbaar Bestuur

• Loslaten ~ Wanneer de overheid een taak helemaal loslaat, heeft ze inhoudelijk noch in het

proces enige bemoeienis.

• Faciliteren ~ De overheid kiest een faciliterende rol als het initiatief van elders komt en zij er

belang in ziet om dat mogelijk te maken.

• Stimuleren ~ Een trede hoger heeft de overheid wel de wens dat bepaald beleid of een interventie

van de grond komt, maar de realisatie daarvan laat ze over aan anderen. Ze zoekt slechts naar

mogelijkheden om die anderen in beweging te krijgen.

• Regisseren~ Wanneer de overheid kiest voor regisseren, betekent dat ook andere partijen een rol

hebben maar dat de overheid er belang aan hecht wel de regie te hebben.

• Reguleren ~ Bovenaan de trap staat het zwaarste instrument dat de overheid kan inzetten,

namelijk regulering door wet- en regelgeving. Als consequentie van dit middel kan de overheid

regels ook handhaven en overtreding daarvan sanctioneren.

TitelBestandsgrootteMIME-type
motiemaatwerkwmo13111317,8 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload
motieoormerkarmoede13111318,4 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload
motieschonestad13111316,2 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload
motiesporthaldewijert13111393,7 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload
motiezonnepanelenForum13111341,0 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload
motiezonnepanelenstadhuis13111340,7 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Plaats het eerste bericht!