ChristenUnie wil duidelijkheid over koopzondagen

Herestraat-Groningen_2000pxvrijdag 30 maart 2012 12:40

De gemeenteraadsfractie van de ChristenUnie wil van het College weten waarom ze voorstelt om voor verschillende sectoren verschillende koopzondagen te hanteren. Het voorstel leidt tot een versnippering van de winkelopening over verscheidene zondagen en kan niet anders dan onduidelijkheid voor ondernemers en consumenten veroorzaken. De ChristenUnie verbaast zich erover dat voor deze optie gekozen is, terwijl winkeliersverenigingen het niet zien zitten.

Op basis van de verordening Winkeltijden Groningen uit 2009 stelt het college van B&W jaarlijks de koopzondagen vast. De afgelopen jaren is steeds gewerkt met een constructie van 8 vastgestelde koopzondagen en daarnaast 4 facultatieve zondagen waarvoor ontheffing werd verleend. Deze constructie bleek volgens het college voor zowel ondernemers als voor consumenten tot onduidelijkheid te leiden. Voor 2012 heeft het College gekozen voor 12 koopzondagen, maar maakt daarbij tevens een onderscheid in 3 verschillende sectoren die elk hun eigen koopzondag hebben. "Dit leidt per saldo tot een uitbreiding van het aantal zondagen waarop ergens in de stad winkels geopend zijn. Een ontwikkeling waar de ChristenUnie absoluut op tegen is, maar ook een constructie die niet bijdraagt aan duidelijkheid voor ondernemer en consument. Integendeel!" aldus raadslid Martin Verhoef.

De ChristenUnie weet uit gesprekken met de Groningen City Club dat winkeliers ongelukkig zijn met de door het College gekozen constructie en de onduidelijkheid waar die toe leidt. De winkeliers voelen zich bovendien niet serieus genomen als gesprekspartner, nu het College het advies van de winkeliers naast zich neer legt.

Hieronder zijn de schriftelijke vragen te downloaden.

Schriftelijke vragen vaststelling koopzondagen30,5 kBapplication/msworddownload

Reacties op 'ChristenUnie wil duidelijkheid over koopzondagen'

Saeed
Geplaatst op: 07-04-2012 22:53 Quote
Ik als kleine zelfstandige met allochtone achtergrond zou graag zien dat de 4 facultatieve zondagen weer terug komen. Ik gebruik deze om op de tweede christelijke feestdagen en hemelvaart open te zijn. De gemeente Groningen heeft kunnen nagaan dat een misschien kliene groep allochtone zaken standaard altijd op deze manier die 4 dagen invulden. Hier is op geen enkele manier rekening mee gehouden. Nu mag een deel wel open zijn omdat ze buiten de binnenstad zijn gevestigd en een deel niet. Dit is niet uit te leggen aan onze clienten.