Werkbezoek Bureau Jeugdzorg en wijkbezoek aan De Rivierenbuurt

rivierenbuurtdinsdag 13 maart 2012 12:13

De raadsfractie van ChristenUnie Groningen Stad bezoekt enkele keren per jaar een stadswijk en combineert dit met een werkbezoek aan een gemeentelijke dienst, instelling of organisatie. Op 5 maart jl. brachten de raadsleden samen met de steunfractieleden een bezoek aan Bureau Jeugdzorg en buurtvereniging De Rivierenbuurt.

Werkbezoek Bureau Jeugdzorg

Het brengen van een bezoek aan Bureau Jeugdzorg (Waterloolaan 1) werd ingegeven door het feit dat jeugdzorg (nu nog een provinciale instelling) in de nabije toekomst naar de gemeenten gaat. Het is een onderwerp dat de aandacht van de gemeenteraad vraagt en voorlopig blijft vragen.

De fractie maakte kennis met de nieuwe voorzitter van de Raad van Bestuur, Martin Sitalsing die de raadsleden en steunfractieleden vertelde over de visie, de missie, de kernwaarden en de werkwijze van Bureau Jeugdzorg. Bureau Jeugdzorg zorgt ervoor dat jeugdigen en ouders met ernstige opgroei- en opvoedproblemen toegang krijgen tot de jeugdzorg, te onderscheiden in vrijwillig en gedwongen/gesloten. De fractie werd geïnformeerd over de wegen waarlangs Bureau Jeugdzorg ingeschakeld wordt of kan worden: door de ouders zelf, via school, door de huisarts of de (gezins)voogd. Er werd gesproken over de Kindertelefoon, het Centrum voor Jeugd en Gezin, het AMK (Advies- en Meldpunt Kindermishandeling), de jeugdbescherming, de jeugdreclassering en de zgn. ‘warme overdracht’ van jeugdzorg van provincie naar gemeenten. Deze overdracht (die met name het gevolg is van bezuinigingen) vraagt de komende tijd de nodige aandacht van de gemeente en de raadsfracties, van Bureau Jeugdzorg en de provincie. Bij dit alles blijft het belang van het kind steeds voorop staan, zo verzekerde de heer Sitalsing de fractie.

Wijkbezoek De Rivierenbuurt

De aanleiding om nu een bezoek aan de Rivierenbuurt te brengen en een gesprek met het bestuur van de buurtvereniging te hebben, had vooral te maken met de plannen die de gemeente heeft met betrekking tot de Zuidelijke Ringweg en omgeving.

Buurtvereniging De Rivierenbuurt (een buurt met veel ouderen en studenten) wil nadrukkelijk de belangen van de héle buurt behartigen, wil alle grote projecten, zoals de Zuidelijke Ringweg en het Stationsgebied in samenhang bezien en staat erop dat de gemeente(raad) dat ook doet. Het bestuur schreef onlangs een open brief aan de raad over bewonersparticipatie met als aandachtspunten: de Zuidelijke Ringweg, het Stationsgebied, het Herewegviaduct, de Rabenhauptstraat, het Parkwegviaduct, de Emmaboulevard en het Hoornse Diep. De Rivierenbuurt pleit er sterk voor oog te hebben voor ‘de onderlinge samenhang der dingen’ en roept raad en college op ‘met visie en verstand met de Stad om te gaan, opdat de Stad ook onze Stad blijft’.

De bestuursleden wezen de fractie ter plekke de locaties, straten en problematieken die aan de grote projecten Zuidelijke Ringweg en Stationsgebied gekoppeld zijn en de door de gemeente beoogde infrastructurele ingrepen en aanpassingen, zoals de voormalige glasfabriek (kraakpand, aanwezigheid asbest), de Maaslaan (geluidsoverlast, fijnstof) en het Parkwegviaduct. “Het moet niet alleen gaan om de goede bereikbaarheid van de Stad, maar ook om die van de wijken”, aldus de vertegenwoordigers van de buurtvereniging.

Buurtvereniging De Rivierenbuurt wil dat de gemeente de wijk al in het voortraject bij alle (infrastructurele) plannen betrekt, vindt een wijkvisie voor de buurt van groot belang en deelde mee van plan te zijn een burgerinitiatief over ‘de samenhang der dingen’ te maken en binnenkort aan raad (en college) aan te bieden.

Plaats het eerste bericht!