Verslag fractievergadering 8 juni 2009

Fractie cu mei 2009donderdag 18 juni 2009 10:23

Elke woensdag vergaderen de raadscommissies over verschillende onderwerpen. De maandag voorafgaand aan deze raadscommissies vergadert de fractie van de ChristenUnie om de onderwerpen voor te bespreken en de fractieleden te voorzien van stof tot debatteren. Op maandag 8 juni kwam de fractie bij elkaar om de raadscommissies Onderwijs & Welzijn en Financien & Veiligheid voor te bespreken.

Op het gebied van Onderwijs & Welzijn hebben we vooral gesproken over de harmonisatiewet voor de peuterspeelzaalwerk en de kinderopvang. Het kabinet wil de wet- en regelgeving van alle voorschoolse voorzieningen beter op elkaar afstemmen en beoogt een nauwere samenwerking tussen peuterspeelzalen, kinderopvang en voor- en vroegschoolse educatie. Het doel is vooral om tot kwaliteitsverbetering en een gelijkwaardig aanbod van voorschoolse voorzieningen te komen. Deze moeten voor iedereen toegankelijk zijn en beter aansluiten op het basisonderwijs.

De gemeente Groningen heeft in het voorjaar een miniconferentie belegt waarin zij met alle betrokken partijen heeft gesproken en zo ook het werkveld bij de discussie wil betrekken. Er is bereidheid geconstateerd om samen te werken aan deze voorgestelde harmonisatie.

De ambitie van de stad in deze is dat Groningen een stad wil zijn waarin alle jonge kinderen gelijke kansen krijgen om zich optimaal te ontwikkelen.

Een ander onderwerp waar we uitvoerig bij stil gestaan hebben ter voorbereiding op de raadscommissie is de sportvisie voor 2010-2020, getiteld: “Meer ruimte voor sport & bewegen”

De visie is in directe samenspraak met sporters en clubs tot stand gekomen. Zij hebben goed gebruik gemaakt van de inspraak mogelijkheid en hebben de gemeente geholpen de visienota op een aantal punten aan te passen. Sportclubs verwachten een flinke groei in ledenaantal de komende jaren en daar is ruimte voor nodig. Groningen wil een sportieve stad zijn die beweegt en waar iedereen zijn sportieve talent kan ontdekken en ontwikkelen. Dat geldt zowel voor amateur- als topsporters. Deze sportvisie wordt de komende jaren op deelgebieden verder uitgewerkt.

Als voorbereiding op de raadscommissie Financiën & Veiligheid hebben we als fractie uitgebreid stil gestaan bij de jaarrekening 2008 waarin het college verantwoording aflegt van het gevoerde beleid in 2008. We kijken naar de uitkomsten van de accountantscontrole door Ernst & Young op de gemeenterekening en hoe het college hierop heeft gereageerd. We lopen de bestemmingsvoorstellen door en stellen vragen op die we graag verheldert willen zien alvorens we een reactie kunnen geven in het voorjaarsdebat dat in juni zal plaatsvinden in de laatste raadsvergadering van dit seizoen.

We praten tenslotte nog door over onze wens om de stad huis aan huis te laten weten waar we ons in de afgelopen raadsperiode voor hebben ingezet, wat we hebben bereikt middels initiatiefvoorstellen en waar we nog aan werken. Willen we dit doen middels een full-colour kaart die huis aan huis wordt verspreid of kiezen we voor het gebruik van onze web-site om de stadjers te bereiken?

Plaats het eerste bericht!