Onduidelijkheid toepassing regels kamerverhuur

selwerdmaandag 01 juni 2009 21:58

Het CDA en de ChristenUnie hebben naar aanleiding van een bezoek aan de wijkraad Selwerd vragen aan het College van B & W gesteld over de toepassing van de regels rond kamerverhuur. De wijkraad Selwerd denkt dat er sprake is van kamerverhuur in panden waar geen onttrekkingsvergunning voor is verleend. Hernieuwd lijkt er onduidelijkheid over de toepassing van deze regels. De wijkraad geeft ook aan dat de 15 % norm voor kamerverhuur niet goed wordt gehandhaafd.

Al eerder is er in de gemeenteraad met elkaar van gedachten gewisseld over dezelfde problematiek van de Parkweg e.o. Daarbij is naar de mening van het CDA en de ChristenUnie overduidelijk aangegeven dat er in een woning met 4 ruimtes en 3 bewoners met verschillende achternamen sprake is van kamerverhuur, waarvoor een onttrekkingvergunning dient te worden verleend. Deze gegevens zijn relatief gemakkelijk bij de Dienst Informatie en Administratie boven water te halen. In het overleg van politieke partijen met de wijkraad bleek dat in de wijk Selwerd en dan vooral het zuidoostelijke kwadrant sprake lijkt van overtreding van de regels. Aan de huisvesting van jongeren wil deze wijk graag meewerken, maar het draagvlak ervoor gaat sterk verminderen als de gemeente haar eigen regels niet goed hanteert en controleert.

Volgens de bewonersorganisatie was er in één van de straten sprake van 32% kamerverhuur daar waar bij de gemeente slechts 3% als zodanig geregistreerd stond. Het gaat dan om bijv. de Kastanjelaan, de Spaanse Aakstraat en enkele andere straten in die omgeving. Bezwaar maken zou volgens de wijkraad geen zin hebben. Als deze feiten blijken te kloppen zijn de fracties van CDA en ChristenUnie hierover zeer ontstemd. We hebben immers afgesproken om het draagvlak voor kamerverhuur te verbeteren door het vaststellen van de 15%-norm en de handhaving ervan.

CDA en ChristenUnie vragen om opheldering hierover aan het College van B & W (zie voor vragen aan het College bijgevoegd document).

2009-05-20 Selwerd kamerverhuur28,0 kBapplication/msworddownload

Reacties op 'Onduidelijkheid toepassing regels kamerverhuur'

O. van der Meer
Geplaatst op: 14-03-2010 20:45 Quote
Ik woon in Helpman. Links van mij zit een bovenwoning met studenten.
Rechts van mij zit een bovenwoning met studenten. Nu heeft de gemeente een ontheffingsvergunning gegeven voor het pand boven mij.Ik wordt dan helemaal omgeven door studenten. Dit is toch asociaal ? Ik zit dan alleen als werkende tussen 18 stappers die mij gegarandeerd een paar nachten in de week wakker gaan houden. 15% betekent toch niet dat 1 stadjer omgeven wordt door 18 studenten
gehuisvest in 3 studentenhuizen rondom hem ???