De jaarwisseling

Joop 23 december vuurwerkdinsdag 23 december 2008 22:38

Nog even en we stappen van een oud in een nieuw jaar. Het jaar 2008 spoedt zich naar het eind en 2009 kondigt zich al aan en de vorm van een nieuwe agenda en een nieuwe kalender. Wij mensen rekenen met jaren. De periode waarin de aarde haar omloop om de zon voltooit, is voor ons een rekeneenheid. Eerst komen nog de kerstdagen.

Die dag die de kerk ooit heeft uitgekozen om de komst van Jezus Christus op aarde te herdenken. Bijna zeker niet de echte dag, want die viel waarschijnlijk gewoon in het voorjaar of de zomer.Maar goed. Mooie dagen, zeker ook voor een christen, die dan nog weer eens speciaal mag stilstaan bij de komst van zijn verlosser. Daarna, na die rust en stilte, is het weer zover en gaan we de poort door naar het nieuwe jaar. Nee, dat gaat niet ongemerkt. Na de stemmige kerstdagen, worden we opgeschrikt door de zware slagen en het geknetter van vuurwerk, die, de Arbeidsomstandighedenwet ten spijt, onze oren doen tuiten. Natuurlijk moet je bij het ontsteken van vuurwerk roken, dat is lekker makkelijk om je rotjes en donderslagen, met weidse namen als "Thunderflash" of "Widowmaker", aan te kunnen steken. Alleen, pas op, niet zo het café binnengaan, want daar mag je niet meer roken. Lekkere vette oliebollen en bruisende champagne, een combinatie die de bedrijfsarts doet verbleken, lijken er ook bij te horen. Daarna komen er de onvermijdelijke nieuwjaarsrecepties met allerlei hapjes en drankjes, die ook al geen goed doen aan je al zwaar op de proef gestelde maag.

Maar er zijn nog meer evenementen. In Den Haag verbranden ze kerstbomen waar het niet mag, om daarna op de vuist te gaan met de ME. In Veen, een stil en ingetogen dorp waar anders nooit iets gebeurt, zetten ze zonder blikken of blozen, ook je auto er nog bij. Brand zo lekker weg en de burgemeester kan er toch niks tegen doen. In andere gemeenten, waar anders zo eens in het uur een autochtone auto passeert, worden plotseling brommerraces gehouden.

U zult denken, waar leidt dit toe. Heeft dat ook iets me de provincie te maken of met de overheid? Nou ja, eigenlijk ga ik me dat ook afvragen, maar ik geloof dat mijn betoog er op gericht is mijn verbazing er over uit te spreken dat wij Nederlanders rond oud en nieuw leven in strijd met de wet en of dat nog niet genoeg is, ook nog eens ongezond eten, vrij normaal vinden. Niet dat we het op andere tijden in meerderheid echt abnormaal vinden, maar dan gebeurt het niet zo openlijk. Zou er soms, als we net het rondje rond de zon hebben gemaakt, een bepaald virus zich van ons meester maken? Het zou kunnen. Gelukkig krijgen we daarna een vlaag bacteriën met goede voornemens voor de rokers, zuipers en veelvraten en taakstraffen voor de relschoppers. Een rare tijd dat oud en nieuw. O nee, rare mensen rond oud en nieuw.

En dan is het 2009. Gaan we na een paar dagen weer lekker aan de slag. Vergaderen, nota's lezen. Ik heb gezien dat mijn agenda al weer  is volgepropt en mijn secretaresse al vragen stelt over mogelijk dubbele boekingen. Mooi zo, er is nog leven na de jaarwisseling.

Maar toch. Eerst is het nog kerst. Goede en gezegende dagen voor iedereen.

Reacties op 'De jaarwisseling'