Kabelbaan

donderdag 18 december 2008 21:42

Afgelopen maandagavond vond het debat plaats over de Kabelbaan. Er was te weinig gelegenheid voor een politiek debat; wel bleek tijdens deze avond dat de zaal er erg positief over is. Dat geldt voor inwoners van de stad, maar ook voor vertegenwoordigers van het UMCG, GCC en ondernemers van de Euroborg.

De fractie van de ChristenUnie heeft een positieve grondhouding, maar wil nog wel het volgende weten:

• Kosten/baten afwegen: wat kost het hele project/wat levert het op?
  • Zijn PPS-constructies mogelijk? En welke partners nemen deel, wat is hun financiële inbreng?
  • Kabelbaan is interessant gezien vervoerswaarde, maar de kabelbaan moet je wel afwegen in het geheel van openbaar vervoer/tram/P+R.
  • Inbreuk privacy: moet ook nader onderzocht worden.

De CU-fractie is bij voorbaat niet tegen een bijdrage uit de publieke middelen, mits de kabelbaan een bijdrage levert aan het publieke doel van goed en toegankelijk openbaar vervoer en mits private partijen ook een bijdrage leveren.

De winst van de avond zit in het feit dat een vervolgonderzoek tot de mogelijkheden behoort, wat de CU betreft mag daar ook een gedeeltelijke gemeentelijke bijdrage aan verleend worden; echter hiervoor bleek geen meerderheid te zijn bij de aanwezige raadsfracties. Wij wachten daarom het vervolg met spanning af maar blijven het concept meer dan de moeite waard vinden. Dat hebben wij al eerder laten blijken door het onderwerp in 2007 op de agenda van de raadscommissie Verkeer te plaatsen.

Reacties op 'Kabelbaan'