ChristenUnie bezoekt ‘Barmhartige Samaritanen’ van Groningen

IMG_9277.JPGmaandag 12 november 2018 12:53

ChristenUnie Groningen bezocht zaterdag 10 november, op de Dag van de Mantelzorg, drie ‘Barmhartige Samaritanen’ om vrijwilligersorganisaties in het zonnetje te zetten die zich belangeloos inzetten voor de samenleving.

Er werd tijdens de ‘Samaritanentour’ bezoek gebracht aan de Voedselbank, Het Pand en De Opstap. Alle drie de organisaties zijn afhankelijk van vrijwilligers. De Voedselbank ondersteunt in de eerste levensbehoeften van zo’n 750 cliënten, Het Pand wil samen met de bewoners van de Korrewegwijk een positieve impuls zijn voor de wijk en De Opstap is een logeerhuis voor respijtzorg en herstel.

“Allemaal plaatsen waar mensen oog hebben voor elkaar, waar  mensen naar elkaar omzien. Zulke plaatsen zijn onmisbaar in onze gemeente”, legt kandidaat-raadslid Tessa Moorlag uit. Zij coördineerde de ‘Samaritanentour’. “Vrijwilligerswerk en mantelzorg zijn essentieel voor onze samenleving. De ChristenUnie ziet graag dat de gemeente Groningen de komende jaren investeert in nog meer goede voorzieningen voor het ontlasten van mantelzorgers, zeker nu een aantal zorgtaken zijn gedecentraliseerd. Dat kan bijvoorbeeld door te investeren in voorzieningen zoals de Opstap. Andere voorbeelden zijn het Hamelhuys, een ontmoetingsplek voor (ex-)kankerpatiënten en familie en het Odensehuis, een inloophuis voor mensen met lichte dementie en hun naasten.”

Barmhartige Samaritaan

De Barmhartige Samaritaan is een prijs die de ChristenUnie jaarlijks uitreikt. De prijs heeft als doel individuen of organisaties die zich belangeloos inzetten voor hun medemens in het zonnetje te zetten. Zo wil de ChristenUnie laten zien hoeveel mooie initiatieven de gemeente nu al rijk is en hoe waardevol ze zijn voor een leefbare gemeente.

Reacties op 'ChristenUnie bezoekt ‘Barmhartige Samaritanen’ van Groningen'