Geluidsoverlast bailly brug Paterswoldseweg

Brug paterswoldsewegwoensdag 19 oktober 2016 21:10

Vlak voor de zomer is de tijdelijke bailybrug over de Paterswoldseweg in gebruik genomen. De brug is bedoeld voor de periode dat de verkeerstunnel onder de spoorwegovergang bij de Paterswoldseweg nog niet opengesteld is. Volgens het stadsbestuur zou de bailybrug eind 2017 weg kunnen. Door vertragingen bij Pro Rail wordt dat pas in 2019.

Het op- en afrijden van de brug blijkt echter een stevig “boink-boink” geluid te veroorzaken. Dit geldt voor 550 bussen per dag van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat, zeven dagen per week. Dat levert fors geluidsoverlast op voor de aanwonenden aan de Koeriersterweg.

Ondanks maatregelen om de snelheid te beperken neemt de overlast niet af. Na metingen in september blijkt een fors deel van het verkeer zich niet aan de maximumsnelheid te houden.
Het stadsbestuur heeft handhavingsmaatregelen aangekondigd die op termijn van een aantal weken effect moeten krijgen.

“Na een half jaar gaat het college dan nu serieus werk maken van de oorzaak: te hard rijden op de brug. De vraag is of die snelheidsbeperking leidt tot de oplossing van de geluidsoverlast en wanneer het college dat gaat bepalen. De omwonenden zitten wat ons betreft al veel te lang in het lawaai. Daar moet snel een eind aan komen temeer daar de brug er twee jaar langer ligt.” aldus ChristenUnie raadslid Jongman.
SP-raadslid Koks:“Die tijdelijke brug veroorzaakt overlast, is lelijk en kost veel huurgeld. De buurt is voorgehouden dat dit tot 2018 duurt. Prorail zegt nog steeds dat voor de dienstregeling van 2018 de tunnel klaar is. Wij willen van het college weten waarom die brug dan pas in 2019 weg kan en wie draait op voor de extra kosten.”

Christen Unie en SP hebben schriftelijke vragen gesteld aan het college. (zie bijlage bij dit nieuwsbericht)

TitelBestandsgrootteMIME-type
vragen paterswoldseweg CUSP30,9 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Reacties op 'Geluidsoverlast bailly brug Paterswoldseweg'