Kwetsbaarheid Merwedebrug pijnlijk duidelijk

Merwedebrugdonderdag 13 oktober 2016 13:59

Op dinsdag 11 oktober besloot Rijkswaterstaat de Merwedebrug (A27) te sluiten voor al het vrachtverkeer. De politiecontroles die voor de handhaving van dit verbod moeten zorgen, leiden al twee dagen tot flinke vertraging op de A27. Het traject Everdingen-Gorinchem is al langer bekend als een knelpunt; nu hebben automobilisten ook op de A2 en lokale wegen te maken met forse vertraging.

De afsluiting van de Merwedebrug, een cruciale verbinding tussen Noord-Brabant en het noorden van Nederland, leidt tot schade voor de transportsector van minimaal een half miljoen euro per dag, aldus de brancheorganisaties EVO en TLN. Vrachtwagenchauffeurs moeten flink omrijden om op de plaats van bestemming te komen. Voor mensen die gebruik maken van de interliner tussen Breda en Utrecht is de afsluiting eveneens erg vervelend: bussen van Arriva worden ook geweerd en mogen de brug niet gebruiken.

Statenlid Hermen Vreugdenhil (CU-SGP Noord-Brabant), die in Werkendam woont, is intensief bezig met het zoeken naar oplossingen voor de problemen die ontstaan. Los van de noodzaak voor een duurzame oplossing op lange termijn, is het zaak om op korte termijn bijvoorbeeld scholieren uit de brand te helpen. Na twee dagen is het de provincie Noord-Brabant gelukt om pendelbusjes over de brug te laten rijden, zodat er een vorm van openbaar vervoer geboden kan worden.

De ChristenUnie fracties in de regio van Gorinchem bundelen hun stem via Hermen Vreugdenhil richting andere statenfracties, Tweede Kamerlid Eppo Bruins en Europarlementariër Peter van Dalen, zodat op alle niveau's de urgentie van het probleem duidelijk gemaakt kan worden. De files die ontstaan dankzij de afsluiting van de Merwedebrug voor vrachtverkeer maakt de kwetsbaarheid van dit knooppunt pijnlijk duidelijk. Er is snel actie nodig, zodat het vrachtverkeer hervat kan worden. Ook roept de ChristenUnie op om de nadelige effecten voor ondernemers zo veel mogelijk te beperken. Indien mogelijk moet er wat de ChristenUnie betreft een ontheffing gegeven worden aan het busvervoer.