ChristenUnie en SP willen opheldering over op straat gezette kinderen

overbewoning_huizenvrijdag 14 oktober 2016 12:03

De raadsfracties van de ChristenUnie en de SP willen opheldering van burgemeester Den Oudsten over in de stad op straat gezette kinderen, nadat hun ouders vanwege hennepteelt uit huis zijn gezet. De partijen willen weten hoe het heeft kunnen gebeuren, dat voor de kinderen geen vervangende woonruimte is gevonden en hoe Den Oudsten soortgelijke situaties in de toekomst gaat voorkomen.

Het NRC berichtte afgelopen woensdag over een gezin met twee jonge kinderen dat sinds juli dit jaar op een bootje van acht vierkante meter bij het Paterswoldsemeer verblijft. Het gezin vroeg bij de gezamenlijke woningbouwcorporaties urgentie voor een huurwoning aan. De urgentie is afgewezen omdat in het Hennepconvenant staat dat mensen geen recht hebben op een sociale huurwoning, binnen 2 jaar na constatering van hennepteelt in huis.

ChristenUnie-raadslid Edward Koopmans: “De met de Groninger corporaties gemaakte afspraken in het convenant, lijken haaks te staan op de eerdere toezegging van de burgemeester. Hij zei zich maximaal in te spannen om te voorkomen van dat kinderen op straat worden gezet. Wij willen weten hoe het tóch heeft kunnen gebeuren dat deze kinderen met hun beide ouders de afgelopen maanden op een bootje hebben moeten leven, ondanks signalen van de gezinscoach en de inzet van het Leger des Heils”

SP-raadslid Bob de Greef vult aan: “Vorige week vertelde Den Oudsten nog dat altijd het WIJ-team wordt ingeschakeld om te voorkomen dat gezinnen afglijden, wanneer er in situaties van geconstateerde hennepteelt kinderen betrokken zijn”.

Inmiddels heeft de rechter besloten dat het gezin alsnog urgentie krijgt voor een sociale huurwoning in de stad. “Dat is voor het gezin natuurlijk heel goed nieuws. Waar het ons om gaat is dat dit soort situaties in de toekomst voorkomen moeten worden. Daarom willen we van het college weten welke maatregelen het daartoe gaat nemen”, aldus Edward Koopmans.

De raadsleden willen ook duidelijkheid van Den Oudsten wat hij bedoelt met de uitspraak in de media dat hij zich niet in de gang van zaken kan vinden. Bob de Greef: “Indien die uitspraak betekent dat de afspraken met de corporaties herzien gaan worden, dan verwachten wij dat er meer aandacht zal zijn voor de kwetsbare positie van kinderen Zij moeten door de overheid worden beschermd”.

Voor de vragen, zie het document dat aan dit bericht gekoppeld is.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Schriftelijke vragen kinderen zonder vaste woonplek 2016101325,5 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Reacties op 'ChristenUnie en SP willen opheldering over op straat gezette kinderen'