Toegankelijkheid van gebouwen en straten

Gehandicaptdinsdag 26 oktober 2010 20:14

Naar aanleiding van de 'Dag van de witte stok' heeft de ChristenUnie samen met andere partijen het college gevraagd of en hoe het rekening houdt met de toegankelijkheid van gebouwen en straten voor gehandicapten.

"Tijdens een bijeenkomst van de 'internationale dag van de witte stok' op 15 oktober 2010 in het sportcomplex Kardinge werd de toegankelijkheid van deze sportvoorziening voor mensen met een visuele beperking getest door deelnemers van deze bijeenkomst: mensen met een visuele handicap, mensen in een rolstoel, ambtenaren van de gemeente Groningen en vijf vertegenwoordigers uit de gemeenteraad begaven zich gezamenlijk en elkaar begeleidend naar de bushaltes van halte Kardinge om te ervaren hoe lastig het is het sportcomplex zelfstandig te bereiken. Zo ontbreken geleide- of gidslijnen op de route van bushalte naar het sportcomplex geheel.

In 2018 wordt ons echter door het gemeentebestuur een volstrekt toegankelijke stad in het vooruitzicht gesteld. Ook in het kader van ‘Inclusief Denken’ verdient dit probleem een serieuze aanpak. Er zal dus nog wel hard gewerkt moeten worden om die te realiseren.

Wat onze fracties daarom verontrust is dat bij het napraten over de ‘test’, van ambtenarenzijde werd opgemerkt dat er weliswaar een “Handboek voor Toegankelijkheid” bestaat met daarin ontwerprichtlijnen en verordeningen voor het toegankelijk maken van bestaande gebouwen, voor nieuwbouw en voor de openbare weg, maar dat deze Handboeken op de Diensten ontbreken. In de mediatheek van de gemeente en op Gé-net is het ook niet te vinden.

De diensten die op toegankelijkheid moeten controleren zijn dus niet voorzien van de regelgeving en richtlijnen, die voor het toegankelijk ontwerpen en aanpassen van bestaande gebouwen, alsmede van de richtlijnen voor shared spaces.

Onze fracties vinden het van het grootste belang dat de publieke en andere gebouwen onbelemmerd toegang verschaffen en dat de openbare ruimte veiligheid biedt aan mensen met een beperking."

Zo schrijven de vijf partijen het college. In onderstaand word-document zijn de vragen te vinden die zij het College van Burgemeester en Wethouders stellen.

TitelBestandsgrootteMIME-type
2010-10-22 Vragen Toegankelijkheid Gebouwen en Straten58,5 kBapplication/msworddownload

Plaats het eerste bericht!