Woordvoering Inge Jongman in raadsdebat Regiotram

tramdinsdag 26 oktober 2010 17:56

Meneer de voorzitter,

Na het enorme baalmoment van vorige week over de brief van 17 miljoen heeft onze fractie best wat vragen moeten beantwoorden. Deze brief had en heeft effect op de beeldvorming van het project omdat het naar buiten toe lijkt het alsof we al 17 miljoen verlies hebben geleden en dan zeggen mensen: nou, zie je wel!

Als je het dan uitlegt als een fout die gemaakt omdat een grote onzekerheid als zekerheid is berekend in verder een conservatieve begroting en als je zegt: het college heeft gezegd: 307 miljoen blijft 307 miljoen, dan komt er iets van begrip, maar dit heeft behoorlijk impact.

Daarom, hoe je het ook wendt of keert en hoe je er ook politiek tegenover staat, het project RegioTram is een omvangrijk project waar grote maatschappelijke en financiële belangen mee zijn gemoeid. In de raadscommissie van vorige week heeft onze fractie voorgesteld als raad een eigen onderzoek naar de businesscase te doen, immers de gemeenteraad heeft een zelfstandige controlerende taak waarbij ik nadrukkelijk heb aangegeven dat wat ons betreft controle gebaseerd is op vertrouwen. Een eigen onderzoek heeft ook nadelen, immers het doel wat de ChristenUnie beoogde is dieper inzoomen op het project en daarom stel ik u voor een tijdelijke commissie RegioTram in te stellen die op aangeven van de raad bepaalde onderdelen zelf nader gaat controleren en een specifiek onderdeel extern laat onderzoeken. Hierbij is het voordeel dat de raad zelf veel meer invulling geeft aan haar controlerende functie. Ik dien hiervoor een motie in en beveel deze tijdelijke commissie van harte bij u aan om hiermee de controlerende taak van de raad te versterken.

Vandaag staan wij op het punt van weer een stapje verder in het project RegioTram. In dit project staan wij op 2/3 van het totaal en hebben nog 1/3 te gaan, maar we komen steeds dichter bij de eindstreep.

Ik hecht eraan om in mijn betoog te benadrukken dat de bereikbaarheid van de stad een onderwerp is waar een oplossing voor is gezocht vanuit de Regiovisie Groningen-Assen en dus een gedeelde politieke verantwoordelijkheid heeft gekregen in die raden en staten die hieraan meedoen waarbij gezamenlijk naar een oplossing is gezocht. Die oplossing ligt voor in het concept RegioTram, een concept waar de ChristenUnie van heeft aangegeven steeds enthousiaster van te worden omdat wij denken dat de versterking van het openbaar vervoer door middel van de RegioTram een bijdrage levert aan de bereikbaarheid van de stad maar daardoor ook een bijdrage levert aan de leefbaarheid van het Ommeland. Immers, ik moet er niet aan denken dat we naast weidewinkels ook weideziekenhuizen en weide-universiteiten krijgen. En de ChristenUnie constateert ook dat veel mensen met plezier in de stad werken maar ook met plezier weer naar huis gaan in het ommeland voor meer rust en ruimte.

De moeite die de VVD doet om nogmaals de Translohr onder de aandacht van de raad te brengen, kunnen wij wel waarderen, maar zoals we al hebben aangegeven in de raadscommissie, onze fractie heeft veldonderzoek gedaan en het comfort van de Translohr viel ons nogal tegen. Daar komt nog eens bij dat de Translohr niet aansluit op het Raamwerk Regiorail en niet de regio in kan rijden zoals in het Raamwerk staat.

Wat ons betreft zijn er nog 5 overgebleven punten na het debat van vorige week die wij kritisch opbouwend in het debat in willen brengen:

1. Bereikbaarheid UMCG

Wij dienen een motie in om de bereikbaarheid van het UMCG onder de aandacht te brengen. Er zijn toezeggingen gedaan in het verleden over het gebruik van het Oosterhamriktracé, er is een pilot geweest met vrachtwagens, en ondanks het toekomstig oplossend vermogen van de RegioTram, blijven er natuurlijk auto’s richting compacte binnenstad gaan en komen.

2. Betrokkenheid adviesraden

In gesprek met de adviesraad Gehandicaptenbeleid kwam ik erachter dat in sommige gevallen een project al af is en de ervaringsdeskundigen te laat zijn bevraagd op hun inbreng. Dit wil ik voor dit project voorkomen; immers het college wil inclusief beleid en de meest toegankelijke binnenstad in 2018 zijn, bij motie vraag ik het college hoe zij deze adviesraad Gehandicaptenbeleid en de Ouderenraad betrekt in de verdere planvorming.

3. Op onze vraag over doorrijden de regio in, heeft het college geantwoord dat zij om greep te krijgen op de situatie na 2020 zij een voorstel gaat inbrengen in de stuurgroep Regio Groningen-Assen. Ik vraag hierbij aan het college om ons over deze verder stappen nader te informeren, want zonder eindbeeld is er wat ons betreft geen RegioTram.

4. Financiën

Antwoord college op onze vraag: “Aantal risico’s is niet te beprijzen en komt dus niet tot uitdrukking in de businesscase. Dez risico’s worden meegenomen in de bepaling van het weerstandsvermogen”. ‘Eventuele scopewijzigingen en aanvullende eisen worden niet gewaardeerd in de businesscase. Dit heeft weer nieuwe vragen opgeroepen bij onze fractie en dan keer ik weer even terug naar de uitspraak: 307 is 307! Ook zitten er pm-posten in, wij sluiten ons aan bij hetgeen de PvdA gezegd heeft over het expliciet in kaart brengen van de risico’s en hoe deze te “handlen”. Overigens zij opgemerkt dat wij in alle stukken die we tot dusver hebben gekregen, nog nooit hebben wij zinsneden gelezen als we stoppen ermee als het niet lukt voor het geld…

5. Ondernemers

Heb als antwoord op de vraag hoe het zit met bereikbaarheid tijdens de verbouw gekregen: overigens zal het ook een eis richting de marktpartijen worden om de overlast te beperken en bereikbaarheid optimaal te houden. Daar houd ik het college graag aan en vraag nog speciale aandacht voor de ondernemers in de Oosterstraat omdat in deze straat het van het grootste belang dat zonder halte en met strengelspoor en zonder fietsroute de aantrekkelijkheid van deze straat extra gewaardeerd gaat worden. Hebt u hier plannen voor?

6. Betekenis besparing OV: komt in herziene businesscase als duidelijk is wat

regeerakkoord brengt. Uiteraar gaan wij die herziening scherp bekijken.

7. Als je de route-tijd tabel, die wij vandaag ontvangen hebben, bekijkt, zie je een soort van radiostilte voor 8 maanden. Daar hebben we op het eerste gezicht wat moeite mee. Graag reactie van het college.

Voorzitter,

In eerste termijn wil ik het hierbij laten waarbij de koers van de ChristenUnie samen te vatten is als redelijk positief, met wat kritische kanttekeningen.

20 oktober 2010

IJ/RegioTram

 

 

« Terug