Oogsten

Joop 17 februari oogstwoensdag 17 februari 2010 11:24

Het laatste jaar voor de Statenverkiezingen wordt wel een oogstjaar genoemd. In dat jaar moeten de eindresultaten kunnen worden getoond van de coalitieperiode. De oogst moet worden binnengehaald. Dan zal ook blijken wat er uiteindelijk is geworden van al die mooie beleidsvoornemens die begin 2007 zijn gepresenteerd.

Toch is dat natuurlijk voor een deel maar betrekkelijk. Veel projecten hebben een lange voorbereidingstijd nodig. Die voorbereidingstijd is vaak zelfs aanmerkelijk langer dan de tijd die je nodig hebt voor de daadwerkelijke uitvoering. Zeker als het om wegen en spoorvervoer, natuurprojecten en recreatieterreinen gaat. Wat je realiseert is vaak al door je voorganger of zelfs nog voorafgaande voorgangers in gang gezet. Van veel dingen die je zelf op de rails zet, zul je uiteindelijk niet zelf het lint doorknippen. Je navolgers gaan ermee aan de haal. Zelfs bestuurders die twee of drie statenperiodes meegaan, zullen hiermee worden geconfronteerd. Je staat als het ware elke keer op de schouders van je voorganger.

In 2007 werd de N 470, de weg tussen Zoetermeer, Delf en Rotterdam geopend. De voorbereiding was, als ik het goed zeg, twintig jaar eerder gestart. Zelf mocht ik in datzelfde jaar, met de minister van LNV de openingshandeling voor het tot natuur bestemde eiland Tiengemeten verrichten. Ik had er zelf niets aan gedaan, het was allemaal werk van mijn voorgangers.

Oogsten, zeker. De één zaait, de ander begiet, weer een ander wiedt en de volgende oogst. De apostel Paulus wist het al. Dat laat nog eens zien dat prestaties in het openbaar bestuur zelden of nooit van één mens afhankelijk zijn, zelfs niet van één bepaalde politieke partij. 

Toch, ja, voor deze Statenperiode is 2010 het oogstjaar. Die oogst zal moeten plaatsvinden onder niet echt ideale weersomstandigheden. De dreigende wolkenluchten van de bezuinigen beginnen aan de einder de kop op te steken en de provincie zal de komende maanden moeten knokken voor zijn bestaansrecht.

Dat maakt dit jaar best spannend. Het wordt in ieder geval geen jaar van op het gemak naar de eindstreep wandelen.

Er is een heleboel tot stand gekomen, er is veel op poten gezet, maar er is ook nog veel dat een flinke duw in de rug nodig heeft. Als de Rijn-Gouwelijn er in 2015 moet liggen, moet nog het nodige gebeuren en als het Bentwoud eind 2013 klaar moet zijn, wordt het nog aanpoten. Zo is er nog een hele rij op te sommen.

« Terug