Groningen: géén kerncentrale

borsseledonderdag 10 september 2009 20:16

GRONINGEN -  Het Groninger provinciebestuur weigert met het rijk te praten over de bouw van een nieuwe kerncentrale. Een uitnodiging van het ministerie van VROM om binnenkort diverse locaties waaronder de Eemshaven onder de loep te nemen, is onmiddellijk afgeslagen.

Het rijk onderzoekt de mogelijkheden voor de bouw van een tweede kerncentrale in Nederland. In Den Haag zijn 21 september en 14 oktober ontmoetingen belegd waarin 'belanghebbenden' zich oriënterend kunnen buigen over diverse kernenergiescenario's. Als locaties zijn Borssele, de Maasvlakte en ook de Eemshaven in beeld. De uitkomst van deze ronde wordt mogelijk verwerkt in een brief of advies aan de Tweede Kamer.

Volgens gedeputeerde William Moorlag is het standpunt van zijn provincie overduidelijk bekend. Groningen wil geen kerncentrale in de Eemshaven. "We zijn niet overtuigd van de veiligheid. Van de vierde generatie kerncentrales weten we nog te weinig. Daarnaast is er geen goede oplossing voor het afvalprobleem."

Bron: DVHN, 9 september 2009

Reacties op 'Groningen: géén kerncentrale'