ChristenUnie wil een ruimer P & R concept in Groningen: naar een Frans concept

vrijdag 03 oktober 2008 21:22

De ChristenUnie in de stad Groningen wil een verruiming van mogelijkheden van het huidige P & R concept naar Frans voorbeeld. In steden zoals Orléans en Bordeaux word men geleid naar de P+R-terreinen zoals in Groningen, maar kan men vervolgens voor een tarief van gemiddeld 2,60 euro kan je de auto stallen en met alle inzittenden één dag onbeperkt gebruik maken van alle tramlijnen.

Dit heeft als voordeel dat mensen na bezoek aan de binnenstad nog een bezoek kunnen brengen aan meerdere bestemmingen in de binnenstad, dit alles met voor de P+R-gebruiker gelijkblijvende parkeer- en vervoerskosten. Andere bijkomende voordelen zijn dat méér mensen gebruik zullen maken van de P+R-voorzieningen en minder binnenstedelijke ritjes met de auto zullen maken omdat het te bereizen tracé een groter gebied beslaat; dit draagt ook bij aan het streven van Groningen om een duurzame stad te worden. Ook zal het naar de mening van onze fractie bijdragen aan een goed toeristisch imago.

Om de verruiming van mogelijkheden te bereiken heeft de fractie een aantal vragen gesteld met als doel de mening van het College te peilen.

Vragen ex art 38 reglement van orde aan het college van B en W

Betreft: uitbreiding zones P+R

Groningen, 19 september 2008

Geacht College,

Reizende door Frankrijk is het onze fractie opgevallen hoe anders de P+R-systemen in dit land functioneren, los van het feit dat in een aantal grote steden tramlijnen zijn aangelegd. Bij veel grote steden word je – vergelijkbaar met Groningen -  geleid naar de P+R-terreinen maar je kunt vervolgens voor een tarief van gemiddeld 2,60 euro je auto stallen en met alle inzittenden één dag onbeperkt gebruik van alle tramlijnen (recente ervaring: Orléans en Bordeaux).

Het inspireerde onze fractie ertoe om hardop na te denken over het kopiëren van dit “Franse concept” naar de Groningse situatie; immers in theorie is het mogelijk om de huidige P+R lijnen, waarbij je betaalt voor vervoer van het P+R terrein naar de binnenstad en vice versa, uit te breiden naar alle mogelijke bestemmingen binnen de stadsgrenzen. Dit heeft als voordeel dat mensen na bezoek aan de binnenstad nog een bezoek kunnen brengen aan een tante in een stadswijk, nog gebruik kunnen maken van een sportvoorziening of meer winkels op kunnen zoeken; dit alles met voor de P+R-gebruiker gelijkblijvende parkeer- en vervoerskosten.

Andere bijkomende voordelen zijn dat méér mensen gebruik zullen maken van de P+R-voorzieningen en minder binnenstedelijke ritjes met de auto zullen maken omdat het te bereizen tracé een groter gebied beslaat; dit draagt ook bij aan het streven van Groningen om een duurzame stad te worden. Ook zal het naar de mening van onze fractie bijdragen aan een goed toeristisch imago en nog meer dan dat, een toename van het aantal toeristen; immers via city-marketing kan deze manier van reizen gepromoot worden.

Onze fractie stelt u daarom de volgende vragen:

1. Bent u het met de fractie van de ChristenUnie eens dat een uitbreiding van het te gebruiken P+R-tracé bijdraagt aan het verminderen van de automobiliteit?
  2. Bent u het met de fractie van de ChristenUnie eens dat een uitbreiding van het te gebruiken P+R-tracé bijdraagt aan een duurzame stad?
  3. Als u dit met ons eens bent, bent u bereid om na te gaan wat de meerkosten zijn van het uitbreiden van het huidige P+R-tracé en bent u bereid om na te gaan of dit een haalbaar initiatief is?
  4. Kunt u vervolgens bevorderen dat een dergelijk uitgebreid regime wordt ingevoerd; mede in overleg met de bij het P+R-tracé betrokken partners?
  5. Als u niet bereid bent tot onderzoek naar de meerkosten en naar het uitbreiden van het huidige P+R-tracé, wilt u dan nader aangeven waarom niet?

Namens de fractie van de ChristenUnie

Inge Jongman-Mollema

Reacties op 'ChristenUnie wil een ruimer P & R concept in Groningen: naar een Frans concept'