Barneveldse krant: ‘Geld komt er, maar aanleg in 2009 lukt niet’

Kruising N310 Heetwegdonderdag 19 juni 2008 15:37

Alle fracties van provinciale staten in Gelderland steunen een motie van CDA, PvdA en ChristenUnie voor de snelle aanleg van een vrijliggend fietspad langs de Kootwijkerbroekerweg (N800) tussen Kootwijkerbroek en Stroe. Realisatie in 2009, zoals steeds was toegezegd, gaat echter niet lukken.

Dat bleek woensdagmiddag tijdens een commissievergadering in het provinciehuis in Arnhem, waar het fietspad langs de N800 opnieuw op de agenda stond. Daar werd tevens duidelijk dat een grootscheepse lobby van Regio Belang Veluwe & Vallei (RBVV) met succes is gevoerd. In deze koepelorganisatie zijn ook de belangenverenigingen van Kootwijkerbroek en Stroe vertegenwoordigd.

De RBVV zet zich al jaren in voor het vrijliggende fietspad, waarvan de aanleg volgens de planning van de provincie in 2009 zou starten. Totdat de provincie vorige maand plotseling naar buiten bracht dat de voorbereidingen voor het project eind vorig jaar waren stopgezet.

Het fietspad langs de N800 had zonder dat de RBVV daarvan op de hoogte was een lagere prioriteit gekregen. Dit omdat rode fietsstroken in combinatie met een 60-kilometerzone een goed alternatief zou zijn. Bijkomend voordeel was volgens de provincie dat de kosten hiervoor ‘slechts’ enkele tonnen bedragen tegen circa 2,7 miljoen euro voor het fietspad.

De RBVV startte direct daarop een intensieve lobby richting de statenfracties. Dat werd eerst opgepikt door de Groep van Bergen, later met steun van D66, en dat leidde deze week tot de aankondiging van een motie door CDA, PvdA en ChristenUnie. De motie komt tijdens de eerstvolgende statenvergadering, begin juli, op tafel.

Gedeputeerde Van Haaren, zelf voorstander van de rode fietsstroken, liet gisteren weten dat ze de boodschap van provinciale staten goed heeft begrepen. Ze benadrukte wel dat het eerder gestelde streefjaar 2009 niet wordt gehaald. ,,We krijgen bijvoorbeeld te maken met een wijziging van het bestemmingsplan en met de aankoop van grond.’’

De RBVV begrijpt dat aanleg in 2009 nu niet meer lukt, zegt voorzitter Dik Pol. ,,Maar we gaan wel alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat het fietspad er zo snel mogelijk daarna komt. We hebben onze hulp aangeboden bij het overleg met grondeigenaren, waarvoor we trouwens al flink wat voorwerk hebben gedaan.’’

Het fietspad leeft vanwege de onveilige situatie op de N800 enorm in Kootwijkerbroek en Stroe. De lobby van de RBVV is ondersteund door brieven van de vier basisscholen in de twee dorpen, maar ook van voetbalvereniging Stroe, korfbalvereniging DWS en badmintonclub De Meulewiek. Ook het Johannes Fontanus College en De Meerwaarde hebben een brief geschreven.

Liesbeth van Veldhuizen, die langs de Kootwijkerbroekerweg woont, overhandigde gistermiddag ruim 1500 handtekeningen van voorstanders van een fietspad aan gedeputeerde Van Haaren.

,,Waar mensen werken, worden fouten gemaakt’’, blikt Pol terug op de bizarre gang van zaken rond het fietspad tussen Kootwijkerbroek en Stroe. ,,Maar door de unanieme steun van de provinciale politiek is dat ook weer ‘koninklijk’ opgelost.’’

Bron: Barneveldse krant