woensdag 17 oktober 2007 19:51

Op initiatief van de ChristenUnie/SGP in Zuid-Holland is tijdens de vergadering van Provinciale Staten (PS) op 17 oktober gesproken over de aanleg van de Randstad 380 kV, een hoogspanningsverbinding welke de elektriciteitsvoorziening in de Randstad veilig stelt en aangelegd word tussen Zoetermeer en Beverwijk. Volgens Statenlid Chris Schaapman is het van belang dat Provinciale Staten een krachtig signaal afgeeft aan de Tweede Kamer en Kabinet over de onwenselijkheid van bovengrondse aanleg van Randstad 380 kV in kwetsbare gebieden als de Kagerplassen, Het Braassemermeer, de Abstwoudschepolder bij Delft en de Barrepolder bij Zoeterwoude Rijndijk.

Het onderwerp staat in de Tweede Kamer op de agenda voor 5 november.

De fractie diende om die reden een motie in die Gedeputeerde Staten (GS) oproept aan te dringen op een zorgvuldige aanleg, waarbij bovengrondse aanleg in en nabij alle kwetsbare groen- en woongebieden geheel word vermeden. Deze motie is unaniem aangenomen.

De bovengrondse aanleg zou een aantasting van de leef- en natuuromgeving betekenen, met name in de kwetsbare gebieden. Het leidt bovendien tot maatschappelijke onrust. Dit is voor Provinciale Staten niet acceptabel. Er zijn naast bovengrondse tracés serieuze ondergrondse en onderzeese alternatieven.

De fractie zal Gedeputeerde Staten met alertheid volgen en via haar landelijke fracties besluitvorming in ongewenste richting proberen te voorkomen.

Visualisatie van de hoogspanningsmast zoals deze bij Randstad 380 kV gebruikt gaan worden. (overgenomen van website SenterNovem)

Reacties op 'ChristenUnie-SGP tegen bovengrondse aanleg 380kV in kwetsbare natuur- en leefomgeving'