Verslag Commissievergadering Kabelbaan

kabelbaandinsdag 10 april 2007 19:27

In de commissie Beheer en Verkeer van 4 april jl. is de kabelbaan aan de orde geweest. Het was een pittige politieke discussie waar veel argumenten gewisseld zijn. De ChristenUnie heeft duidelijk aangegeven dat het college wel erg snel heeft geconcludeerd niets in de kabelbaan te zien, ondanks het feit dat zij betrokken waren in de werkgroep van het haalbaarheidsonderzoek. Daarnaast zijn de tegenargumenten waarom het college niets in het plan ziet erg mager en niet goed onderbouwd en is er weinig betrokkenheid getoond bij de bij het onderzoek betrokken partijen te weten SenterNovem, Marketing Groningen, UMCG, VCC en GCC. Wel vindt de fractie van de CU dat als je verder gaat onderzoeken, ook moet kijken naar de verschillende openbaarvervoersstromen die naast elkaar kunnen gaan lopen vanaf het Europapark.

Duidelijk is in ieder geval geworden dat de SP niets in het plan ziet. Ook GroenLinks ziet niets in de plannen omdat zij de kabelbaan niet zien als een aanvulling ziet op de huidige andere vormen van vervoer vanaf het Europapark (de citybusjes en de tram) indien sprake zou zijn van fase 1 van de kabelbaan, nl. de route Europapark-UMCG. Ook voor de duurzame aspecten van de kabelbaan (energie-arm als een windmolen de benodige energie levert) waren deze fracties niet ontvankelijk.

De PvdA gaf duidelijk aan nog niet geheel overtuigd te zijn van de voordelen van een kabelbaan en alleen wat te zien in fase 1 van de kabelbaan, maar door het feit dat de gemeente Groningen deelnemer was van het haalbaarheidsonderzoek naar de kabelbaan, gaf de fractie aan de conclusies van het college voorlopig niet te delen. Deze fractie heeft aangegeven wel wat te zien in een vervolgonderzoek van fase 1 door middel van het ter beschikking stellen van ambtelijke capaciteit.

De fracties van het CDA, de VVD, D’66, Stadspartij en Student en Stad hebben, evenals de ChristenUnie, aangegeven wel wat te zien in een vervolgonderzoek naar het hele traject (Europapark-UMCG-Binnenstad), maar daarvoor was dus helaas geen meerderheid te vinden. Met de toezegging van de PvdAfractie voor een vervolgonderzoek naar de eerste fase is er wel een meerderheid te vinden.
De bij het haalbaarheidsonderzoek betrokken partijen kunnen nu een verzoek aan de raad richten om gevolg te geven aan deze in de commissie gedane toezegging. De fractie van de ChristenUnie is benieuwd naar de reactie van de kabelbaanwerkgroep op het verdere vervolg.

Reacties op 'Verslag Commissievergadering Kabelbaan'