Inbreng Edward Koopmans over Groningen Airport Eelde

Groningen Airport Eeldedonderdag 03 november 2016 11:21

Dinsdag 1 november jl. vond in de Groninger gemeenteraad een verkennende vergadering plaats over de toekomst van Groningen Airport Eelde. De ChristenUnie heeft hierbij een kritische noot geplaatst bij verdere investeringen. Lees verder voor de inbreng van Edward over dit onderwerp.

Een strategische verkenning over de toekomst van Groningen Airport Eelde. Dat is waar we het hier vanavond formeel over hebben. Concreet komt dat er op neer dat we als raad de keuze hebben uit 3 scenario’s. Aan de ene kant: de stekker eruit trekken. Aan de andere kant: investeren en uitbreiden. En daar tussen in: doorgaan met waar we nu mee bezig zijn. Oftewel, het pappen en nathouden-scenario. Of misschien beter gezegd, het uitstel van executie-scenario. Want zoals het nu gaat is de exploitatie verliesgevend en dat blijft dan zo. Waarom zouden we hier dan jaarlijks (in totaal, samen met de andere aandeelhouders) nog 2,7 miljoen euro in steken. Alleen om een paar vakantievluchten te faciliteren. Het maatschappelijk effect is immers minimaal.

Wat de ChristenUnie betreft is enerzijds dat maatschappelijk effect van belang bij het maken van een keuze. Daarmee zou een uitbreiding cq investering een logische conclusie zijn. Maar anderzijds moet de keuze wel afgewogen worden tegen de risico’s. Want die risico’s en onzekerheden zijn in dit geval nogal fors.

En natuurlijk, als aandeelhouder van een luchthaven ben je min of meer ondernemer, en bij ondernemen hoort risico’s nemen. Maar die zijn in het verleden ook niet heel goed uitgepakt. Immers, eerst zou de langverwachte baanverlenging de sleutel tot succes zijn. Maar dat bleef uit. Sterker nog, sinds deze in gebruik werd genomen (april 2013) nam het aantal passagiers eerst af. En hoewel er in 2015 groei was, nam dat in de eerste helft van dit jaar weer af.

Maar goed, een hub, in dit geval op Kopenhagen, moest redding brengen. Aangezien deze nog maar net operationeel is, valt over het succes hiervan weinig te zeggen. Terwijl het slagen van deze (of andere) hub in de berekening van Lufthansa de belangrijkste voorwaarde is. Daarom vinden wij het op dit moment te vroeg om zomaar voor een grote investering te kiezen. Wij zouden eerst nog wel willen weten of de hub inderdaad het gewenste resultaat oplevert.

Daarnaast vinden we de geplande uitbreiding van Lelystad Airport vanaf 2018 ook een groot risico. Exact 130 km vanaf het Julianaplein, oftewel een uur in de auto. Helemaal als volgend jaar knooppunt Joure vernieuwd is. Als je dat gegeven legt naast de conclusie van de MKBA die stelt dat “een groei van minimaal 100 duizend passagiers noodzakelijk is, wil de investering tot maatschappelijke welvaartswinsten leiden”, dan betwijfelen we die haalbaarheid. We hebben het dan immers over een groei van 50%.

Oftewel, we zien het maatschappelijk en economisch belang van een luchthaven, maar hebben onze twijfels bij de haalbaarheid van de voorgestelde investeringen.

Reacties op 'Inbreng Edward Koopmans over Groningen Airport Eelde'