Bijdrage in debat over herinrichting Hoofdstation

Groningen_Peerdvrijdag 20 februari 2015 11:57

Eerder deze week debatteerde de raad over de herinrichting van het Hoofdstation en verscheidene keuzes die daarbij komen kijken, zoals het geheel of gedeeltelijk overkappen en voorzieningen voor fietsers, taxi's en horeca. Hieronder de woordvoering van Inge Jongman. Onderaan het bericht een motie die uiteindelijk als amendement ingediend werd. Deze beoogde de optie van het geheel overkappen te schrappen omdat dat het zicht op het oude stationsgebouw ontneemt. Het amendement werd alleen door CDA en Stadspartij ondersteund en daarmee verworpen.

Het is mooi om te zien hoe in korte tijd de gedachten over rondom de verbouw van het spoor is veranderd en heeft geleid tot het in oude glorie herstellen van de functie het Stationsgebouw. Het eerste doel was om met deze hele operatie het openbaar vervoer te verbeteren, maar nu we de puzzel steeds verder leggen, komt er steeds meer bij kijken. En waar we eerst nog om het Stationsgebouw heen wilden met een passerelle, gaan we nu voor een tunnel die uitmondt in het Stationsgebouw. Zo zie je maar, nadenken is altijd goed.

Ook goed is het dat fietsers nadrukkelijk deel uitmaken van het geheel met extra stallingsplekken en zelfs een tunnel onder het Station door. Gezien de vele fietsers in deze stad (nergens zoveel als hier, hoorden we gisteren bij de fietsworkshop) iets wat na een toch ietwat voorzichtige start in het Stadsbalkon (daar kwamen steeds meer plekken bij) ook geleid heeft tot beter nadenken over het aandeel fietsers in het geheel en dus ook tot een beter plan met tunnel voor fietsers en stalling voor fietsers.

Alles prima en complimenten voor de inzet tot dusver. Heb nog wel 3 mitsjes en maartjes:

  • Een complete overkapping zal, ondanks wellicht gebruik van doorzichtige materialen, de grandeur van het Stationsgebouw overschaduwen en het zicht erop ontnemen. Met de verbouw van het Hoofdstation komt het historische Stationsgebouw met de bestaande perronkappen weer centraal in het stationsgebied komt te liggen. In de ambitiecriteria wordt “de overkapping als identiteitsdrager” (karakteristiek voor Groningen) gedefinieerd; maar in feite is het stationsgebouw de werkelijke identiteitsdrager van het geheel (immers, zonder dit gebouw zou wellicht toch de keus op een passerelle in plaats van een tunnel gevallen zijn). Daarom dien ik zo, mede namens het CDA een motie in.
  • Fietsroute onder Hoofdstation wordt enorm gepromoot, ik kan het niet nalaten te zeggen dat door de ombouw van de ZRW de fietsroute elders gestagneerd wordt. Ik doel dan op de Papiermolenlaantunnel die vervangen wordt door een brug (een tunnel was 1000x beter geweest) en het ontbreken van de schakel via het Hoornse Diep die verplaatst wordt naar de Brailleweg. Voor een fietsstad met enorme ambities eentje die ik niet begrijp.
  • Taxi´s/auto´s op het perron in combi met terrasjes vind ik nog een vreemde. Met ronkende uitlaten je cappuccino opdrinken is geen aanlokkelijk perspectief. Daarom verzoek om wel na te denken over betere routing voor P/R en K/R maar te kijken of het bijvoorbeeld elektrische taxi´s wel op stationsperron mogen staan en een tweede ring met minder ronkend verkeer.
  • Als laatste financiën. Hoge ambities, deels gedekt, ook groot deel ongedekt. Dat blijft een spannende en wil ik als raad ook graag in meegenomen worden.

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
motiekappenHoofdstation18021525,1 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

« Terug

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht