Gaswinningsakkoord beter en sneller uitvoeren, meer geld

gaswinning-groningen-anp1024dinsdag 16 december 2014 16:00

De gemeenteraadsfractie van de ChristenUnie roept het College van Burgemeester en Wethouders per motie op er alles aan te doen dat het gaswinningsakkoord beter en sneller wordt uitgevoerd en zodat meer geld beschikbaar komt voor getroffenen. Het gemeentebestuur moet dat samen met de Provincie bij de NAM en het Rijk bewerkstelligen.

De ChristenUnie constateert dat het gebied dat door aardbevingen is getroffen fors is toegenomen. Daarmee loopt ook de Stad een toenemend risico. Dit terwijl de gemeente Groningen vooralsnog niet in het akkoord is opgenomen.

Provinciale Staten hebben onlangs op initiatief van de statenfractie van de ChristenUnie het college van Gedeputeerde Staten opgeroepen om het akkoord 'Vertrouwen op herstel, herstel van vertrouwen' beter en sneller uit te voeren. De gemeenteraadsfractie van de ChristenUnie wil nu dat de Stad hierin samen met de Provincie optrekt.

Stad en Provincie moeten bij de NAM en het Rijk bewerkstelligen dat er een aanvulling op het Akkoord komt, waarin in ieder geval wordt geregeld dat er voldoende passende voorzieningen en financiële middelen beschikbaar komen voor allen die hinder of schade ondervinden van de aardbevingen, maar tot nu toe buiten de werkingssfeer van het huidige Akkoord vallen.

De motie is hieronder te downloaden.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Motie Aanvullend akkoord40,8 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Plaats het eerste bericht!