Samenwerkingsconvenant Ontwikkelingsmaatschappij Noord-Holland Noord

maandag 27 maart 2006 13:00

Provinciale Statenvergadering 27 maart 2006, bijdrage van Jan Bezemer

MdV,
Waar de titel vandaan komt die in de agenda wordt genoemd is een raadsel. Het besluit luidt immers, dat de staten gedeputeerde staten in kennis kunnen stellen van hun wensen en bedenkingen over de voorgenomen oprichting van en deelneming aan het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland NV. Ook daar weer zo’n raar veranderingetje, want steeds was sprake van Noord-Holland Noord, en nu is dat Noord opeens weg. Sommige partijen zijn benauwd dat deze NV te machtig zal worden, of teveel een eigen weg zal gaan volgen, nu, deze naamswijziging voorspelt niet veel goeds.

MdV,
Gelukkig is in de commissie deze materie uitgebreid besproken en behandeld. Het initiatief wordt door ons gesteund. Het kan en moet veel tot stand brengen. De gedeputeerde heeft zich uitermate ingezet, en ook naar tevredenheid aanvullende informatie verstrekt.
Wij wensen Gedeputeerde Staten veel sterkte en succes toe. Nu kan gewerkt gaan worden aan de 70.000 extra banen om het woon-werkverkeer terug te dringen, en om de werkgelegenheid structureel beter te spreiden over de provincie. Terecht worden vragen gesteld bij de haalbaarheid van die doelstelling. Het zou goed zijn om de inzet en de planning te concretiseren. Misschien moeten we beginnen met het terughalen van zorginstellingen uit de stad. De werkgelegenheid bedraagt in Amsterdam in de gezondheids- en welzijnszorg 54.000 arbeidsplaatsen, in 2600 vestigingen en dus ruim 20 personen per vestiging; na de zakelijke dienstverlening (94.000) is dit de grootste tak van werkgelegenheid is. Dat geeft – tussen haakjes - wel duidelijk aan wat het karakter van die belangrijke motor Amsterdam van de economie is. Dat moet toch eigenlijk anders. Hier liggen kansen voor Noord-Holland Noord.

MdV,
Wij zullen Gedeputeerde Staten geen nadere wensen en bedenkingen meer meegeven.

Reacties op 'Samenwerkingsconvenant Ontwikkelingsmaatschappij Noord-Holland Noord'