CU, D66 en SP willen opheldering over communicatie gemeente en politie

rehwinkel_peter_250x201_tcm8-144127zaterdag 04 mei 2013 11:25

Hoewel de fracties waardering hebben voor de rol van gemeente en politie in het veilig en in goede orde verlopen van de feestelijkheden rond Koninginnedag en -nacht, zijn ChristenUnie, D66 en SP verbaasd over de manier waarop het nieuws van een bommelding naar buiten is gekomen ondanks afspraken dat niet actief naar buiten te brengen.

Afgelopen dinsdag werd via een interview van de burgemeester in de Volkskrant bekend dat er tijdens Koninginnennacht een aantal bommeldingen in de stad zouden zijn geweest. Volgens de politie en diverse media was er sprake van één bommelding en is in gezamenlijkheid (dat wil zeggen door burgemeester en politie) besloten om daar (nog) niets over naar buiten te brengen, om geen onrust te veroorzaken en anderen niet op verkeerde ideeën te brengen. Later bleek dat is afgesproken dat de melding alleen bevestigd zou worden als er expliciet naar gevraagd zou worden. Volgens de Volkskrantverslaggeefster die de burgemeester interviewde over de inhuldiging van de nieuwe koning heeft zij er niet naar gevraagd en is de burgemeester zelf over de bommelding(en) begonnen en heeft de woordvoerder van de burgemeester het door de journaliste geschreven verhaal geaccordeerd. Donderdagavond kwamen burgemeester en politie met een gezamenlijke verklaring dat de burgemeester geen afspraken heeft geschonden.

In eerdere veiligheidsdossiers hebben in de gemeenteraad van Groningen debatten plaatsgevonden waarbij de raad is toegezegd te zorgen voor betere communicatie vanuit gemeente en politie. ChristenUnie, D66 en SP willen nu dan ook opheldering over de vragen welke afspraken er al of niet gemaakt zijn omtrent de communicatie over de bommeldingen, of er sprake was van één of meerdere bommeldingen. Verder willen de fracties van het college weten of het verstandig was om het nieuws over de bommelding naar buiten te brengen. Tot slot willen de partijen weten wat het college denkt te gaan doen om de communicatie tussen gemeente en politie te verbeteren.

De schriftelijke vragen van de drie fracties zijn hieronder te downloaden.

TitelBestandsgrootteMIME-type
vragencommunicatie30april201316,0 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Plaats het eerste bericht!