ChristenUnie pleit voor zorgvuldigheid bij afhandeling tram

tramdinsdag 30 oktober 2012 10:48

Een meerderheid van de raad sprak zich gisteren uit voor het zo snel mogelijk stoppen met de aanbesteding van de regiotram. De ChristenUnie pleitte ervoor de tijd te nemen voor het goed en in overleg met alle betrokken partijen afhandelen van het project, temeer nu de eerste stap op 26 september jongstleden gezet is zonder overleg en zonder stukken op tafel. Hieronder Inge Jongmans bijdrage aan het debat.

Meneer de voorzitter,

Vorige week konden we wensen en bedenkingen indienen naar aanleiding van de brief van het college d.d. 17 oktober 2012, met als onderwerp het voorgenomen besluit tot stopzetten van de lopende aanbesteding van de RegioTram. Doel was dat het college op 23 oktober het definitieve besluit tot stopzetten van de aanbesteding kan nemen. Het verheugde ons dat het college dit besluit per brief van 23 oktober jl. heeft uitgesteld tot morgen, maar, daar kom ik later op terug, er is nog meer tijd….

Alhoewel er een nieuwe politieke realiteit is en regeren vooruitzien is, is terugkijken en reflecteren op dit moment op zijn plaats. Dit is namelijk het eerste moment dat wij als raad in het openbaar debatteren over het stopzetten van het project RegioTram. De volgorde der dingen is nogal bijzonder te noemen. Ik hecht er daarom aan het volgende te benoemen.

Ten eerste betreurt onze fractie het dat het initiële besluit tot het stopzetten van de RegioTram genomen is op basis van niet-openbare informatie, zonder voorafgaand openbaar raadsdebat.Ten tweede betreurt onze fractie het dat dit initiële besluit genomen is zonder overleg met de betrokken partners binnen de Regiovisie Groningen-Assen.Ten derde stelden wij ons tot dusver op het standpunt: geen stuk, geen oordeel. Dit stuk is er inmiddels wel en graag waren wij in het midden van deze raad de discussie aangegaan of die RegioTram nu wel of niet uit had gekund. Uit de stukken leiden wij af dat er ook voordelen zitten aan doorgaan. Wij hebben als ChristenUnie altijd gezegd: voor, mits betaaIbaar, mits voldoende go/no go momenten, wij hebben motie ingediend voor het instellen van een Tramcommissie. De argumenten tegen: de last wordt te zwaar of de argumenten voor: de last is niet te zwaar, kunnen we nu niet delen en dat is jammer. Niet doen kost namelijk ook veel geld, maar daar komen wij verder bij de begroting op terug.

En bestuurlijk terugkijkend, wat ons het meest stoort is de volgorde der dingen én de bestuurlijke insteek. Wat ons betreft was er eerst een debat over begroting met en zonder RegioTram geweest, als deze uitkomst negatief was geweest waren we de Grote Markt overgestoken om de Provincie als mede-aanbesteder de uitkomst mee te delen, waren we in overleg gegaan met partners Regiovisie Groningen-Assen, hadden we uitkomst aanbesteding meegewogen en hadden we met al die info op zak een definitief go/no go besluit genomen.

Nog even een opmerking tussendoor, de suggestie dat we zouden lijden aan tunnelvisie, is een suggestie van een buitenstaander. Alhoewel die typering lekker bekt, is ze te kort door de bocht; wat ons betreft liep informateur Remkes hiermee uit de rails. In sneltreinvaart: Rapport van begin 2006 (een drukte van belang), september 2006 (de pragmatiek van doorkoppeling), netwerkanalyse uit 2006, december 2008 (raamwerk regiorail), spoorlijn zernike is onderzocht, busknopenmodel 2009, busknopenmodel-light, translohr is beoordeeld door provincie in 2010, september 2010 second opinion risico-analyse en de mogelijkheden van dubbelgelede bussen, plan B in februari 2011. Dat duidt onzes inziens niet op tunnelvisie maar een doordachte 360-graden-analyse van opties. En die RegioTram hebben we niet bedacht als speeltje, maar als serieuze oplossing voor het bereikbaarheidsvraagstuk van de stad. Tot en met 2010 was daar ook in deze raad een meerderheid voor, een meerderheid die met democratisch genomen besluiten ook aldoor een stapje verder ging in het bouwen van het huis RegioTram.

Omdat wat ons betreft in het voortraject bestuurlijk te snel gehandeld is, zijn in de afgelopen weken de gevolgen van die slordige werkwijze steeds beter zichtbaar. Eerst moest en zou er 23 oktober een besluit moeten worden genomen. Die datum verschoof een week naar 30 oktober. En volgens de laatste informatie van het projectbureau RegioTram over de zogeheten fatale termijn is uitstel wel degelijk mogelijk en is er ruimte om goed te kijken naar de gevolgen van het stopzetten. Als er geen fatale datum op korte termijn is, is het ook niet nodig om zo snel te besluiten. Daarom kijken wij nu ook vooral vooruit, de stad is daarbij gebaat.

Ten eerste heeft de stuurgroep RGA aangeboden om gezamenlijk op zoek te gaan naar een oplossingsrichting. In het kader van het handhaven van goede verhoudingen tussen de stad Groningen en de deelnemende provincies en gemeenten aan de RegioVisie Groningen-Assen, is het goed om hiervoor tijd te nemen. Een aantal deelnemende gemeenten is zeer ontevreden of boos zo u wilt, over de eenzijdige handelwijze vanuit het stadsbestuur.Ten tweede kan goed gekeken naar de financiële implicaties van het besluit. Wat betekent niet doorgaan voor het aandeel bereikbaarheid in de RSP-gelden? Wat betekent niet doorgaan voor de gemeentebegroting? Wat betekent niet doorgaan als signaal richting Den Haag? Toen de ZRW op het spel stond, was er nogal commotie vanuit het Haagse. Die commotie is er in ieder geval vanuit de landelijke CUfractie, die al oppert om als het geld hier niet nodig is, het in te zetten voor openbaar vervoer in Drenthe. Natuurlijk zeg ik dan dat het geld in Groningen nodig is, maar ik moet er bij vertellen dat er wel een nieuwe politieke realiteit heerst in Groningen.Ten derde kan er met het nieuw aan te treden college gekeken worden naar een goede oplossing voor het bereikbaarheidsvraagstuk van de stad Groningen, zonder “het kind met het badwater weg te gooien”, zoals ik het formuleerde in de wensen en bedenkingen. De aanstaande wethouder Verkeer citeerde deze uitspraak, zodat ik bemerk dat er in de nieuwe coalitie ruimte zit voor het goed kijken naar de uitkomsten van de aanbesteding. Mevrouw Koebrugge meldde op de persconferentie dat er al onroerend goed en dergelijke is aangekocht. Ook in haar woorden proefde ik ruimte. Eigenlijk wil de ChristenUnie het nieuwe college best een beetje helpen met het nemen van een goed en weloverwogen besluit. En tegen de achtergrond van al die prachtige woorden over nieuwe bestuurscultuur, zou ik het erg op prijs stellen als het college van morgen met de oren van het nieuwe college luistert naar de oppositie die op basis van feiten (namelijk het ontbreken van een deadline op korte termijn) u in overweging geeft om met de wijsheid van nu en morgen een besluit te nemen.

Inge Jongman, ChristenUnie

Hieronder is de motie van ChristenUnie en GroenLinks te downloaden. De motie werd verder ondersteund door PvdA en PvdD en dus verworpen. Na het debat werd Inge Jongman nog kort bevraagd door RTV Noord (geluidsfragment rechts).

motiestopRegioTram29101262,5 kBapplication/msworddownload

Plaats het eerste bericht!