Bijdrage en moties in het begrotingsdebat

ontwerpbegroting 2012maandag 14 november 2011 11:55

Afgelopen woensdag vondt een bewogen debat plaats in de gemeenteraad over de begroting voor 2012. De ChristenUnie heeft als enige oppositiepartij de begroting uiteindelijk goedgekeurd, wel heeft de ChristenUnie zelf vijf moties ingediend, die alle zijn aangenomen en zijn ook veel moties die mede door de ChristenUnie ondertekend waren aangenomen. Hieronder vindt u de bijdrage van Inge Jongman en de vijf moties.

Meneer de voorzitter,

In een maatschappij waarin we al stoeldraaiend niet meer op het uiterlijk beoordelen maar op inhoud, ben ik benieuwd of de jury de stoelen zou draaien bij het horen van onze bijdragen aan de begroting. Voorzitter, ik ben bang dat Angela, Nick en Simon liever bij The Voice of Holland zitten dan bij ons, ook al zouden we ons The Voice of Groningen of The Voice of the People oftewel Stem van het Volk noemen…

Toch hoeven wij ons - voorzitter- niet door een jury te laten beoordelen, daar hebben wij de stadjers voor! En daarom hebben wij ook deze keer de begroting bekeken met de ogen van: “wat betekent het voor de stad en de stadjers”.
In het voorjaarsdebat koos de ChristenUnie voor het thema “de aantrekkelijke stad”. Dat de stad Groningen aantrekkelijk blijft, valt te lezen in de Regionale Bevolkings- en huishoudensprognose 2011-2040 van CBS (Centraal Bureau voor de statistiek) en PBL (Planbureau voor de leefomgeving). Daarin wordt gezegd dat Groningen als gemeente met een bovenregionale functie waarschijnlijk stevig zal groeien qua huishoudens, qua aantal inwoners en vanwege het werk- en opleidingsaanbod in de gunst bij jongeren blijft. Maar aantrekkelijk zijn en blijven betekent meer.
Wat betekent aantrekkelijke stad in 2012 voor:

• Het college heeft signalen die zijn afgegeven door de CU over straatverlichting serieus opgepakt. In de begroting is geld gereserveerd voor blijvende en structurele aanpak en zo is er voor de stadjers zicht op meer licht in de duisternis!
  • Over mensenhandel hebben wij gevraagd om het budget op zijn minst te handhaven, dat heeft het college geregeld en daar zijn wij blij mee. Wel is het zo dat we gevraagd hebben om scherp in beeld te brengen wat nodig is om meer inzet te plegen; wij krijgen signalen dat er meer geld nodig is.
    Wij willen graag van het college de toezegging dat op basis van onze signalen, die wij aan het college zullen doorleiden, het college een analyse maakt ter bespreking in raadscommissie Financiën en Veiligheid.
  • Ook lijkt het erop dat de stad slordiger wordt en dat maakt de stad er niet aantrekkelijker op. Dat zit in de binnenstad (blz. 201 begroting kwaliteit zwerfvuil in het centrum voldoet niet altijd aan de ambities) en in de verruiging van een aantal gebieden. Verruiging klinkt heel stoer en lijkt op een Fishermandsfriends-achtig type, maar in werkelijkheid kan het een de stad een slordig aanzien geven…. (alhoewel op het moment dat ik deze zin typte de gemeentelijke grasmaaier net aan de slag ging…). Geen motie, wel zorgen.
  • Voor de zelforganisaties betekent het een bezuiniging van 100.000 euro, waar ze niet blij mee zijn.
    Amendement is dus nodig.
  • Voor kleine evenementen op schoolpleinen en in stadsstraten betekent het dat het onaantrekkelijker wordt om iets te organiseren…. Het college kwam gelukkig met een toezegging naar categorie evenement.
  • Voor jongeren die een combi maken van huisvesting/leven op de rails krijgen betekent 2012 dat deze voorzieningen er niet meer zijn.
    Motie Bibabon
  • Inzet op armoede in Groningen ondersteunen wij, maar is het niet beter om de schotten tussen de gelden weg te halen zodat het geld bij de doelgroep terecht komt?

Motie ontschotting armoede beleid

• Bij een werkbezoek van de raad aan de Nieuwe Ebbingestraat te horen kregen dat ze al tien jaar vragen om bomen of groen en de reden dat het niet mag een stedenbouwkundige is (kijk een mooie rechte kijklijn vanaf de Bedumerweg), dan vinden wij het tijd voor actie.
    Motie groen in de Nieuwe Ebbingestraat
  • Cultuur versus sport
    Als wij kijken naar de uitgaven van bestaand beleid voor deelprogramma sport dan kom je uit op 19 miljoen. Kijk je naar deelprogramma cultuur dan is dat 36 miljoen. Daar gaat weliswaar behoorlijk op bezuinigd worden, maar als wij vandaag een keuze moeten maken voor extra geld voor cultuur of extra geld voor sport, dan kiezen wij voor de breedtesport en investeringen in sportvoorzieningen dichtbij de mensen in de wijken. Toen in 2008 ook 2 miljoen euro extra naar cultuur ging, hebben wij precies hetzelfde bepleit.

Voorzitter,

In de commissie stelden we al dat er op het Srabblebordje van het college wel vijf moeilijke letters met hoge woordwaarde staan……oftewel Groninger Forum, RegioTram, Meerstad, Zuidelijke Ringweg en als één letter: de diverse tekorten op Parkeerbedrijf, Iederz, WMO, O2G2, veiligheidsbeleid, armoedebeleid, SOZAWE.

Kortom, kunt u het allemaal nog wel aan?

Én ik breng in herinnering wat wij bij de voorjaarsnota hebben aangegeven: “De risicoparagraaf is het belangrijkste hoofdstuk van besluitvorming van 2012”. Dat heeft de accountant ook geadviseerd. Het college reageert op twee manieren op de huidige financiële onzekerheid.
Ten eerste zegt u second opinions toe en gaat externe deskundigen vragen om nog eens goed te kijken naar de operationele en financiële impact en risico’s van uw plannen. Dat is een goede zaak want tot dusver heeft de ChristenUnie  genoemde grote projecten gesteund mits betaalbaar en beheersbaar….

Als tweede geeft u aan het weerstandsvermogen aan te vullen met de verkoop van de aandelen Enexis als achtervang.
Voorzitter, het voelt als de discussie met mijn zoon die de nieuwste Iphone wil,  daarvoor zijn lego wil verkopen, maar nog niet exact weet hoeveel hij daarvoor daadwerkelijk krijgt maar toch alvast de nieuwe telefoon bestelt…..
In de Staten is hierover discussie ontstaan met afgelopen middag een spoeddebat en de vraag is dus, hoe hard is deze toezegging? Ik had verwacht dat het college wat van de zorgen zou wegnemen, maar tot op heden lijkt het alsof er geen vuiltje aan de lucht is…
En het publiekelijk bekendmaken dat ze voor 35 miljoen in de boeken staan om het weerstandsvermogen op peil te houden, resulteert in een belabberde onderhandelingspositie - of snapt onze fractie het dan niet goed? En je maakt je als gemeente afhankelijk van de provincie.

En als we dan het bordje van het college en dus ook het bordje van de raad bekijken, dan zou de conclusie kunnen worden: wordt het niet teveel, kan het wel in deze tijden, moet er niet iets van het bordje af? En welke letter dan? Als ChristenUnie hebben we daar serieus over gesproken. En dat is enorm lastig want het Groninger Forum is al in uitvoering en er wordt al gesloopt. De Zuidelijke Ringweg is een rijksproject maar wel met enorme impact voor de stad en levert grote bijdrage aan de bereikbare stad. In Meerstad wonen al mensen en gezien de bevolkingstoename moet je ook voldoende woningen aanbieden en het past ook bij ambities voor een aantrekkelijke stad om te wonen. RegioTram lost het vraagstuk bereikbaarheid op maar is nog niet in uitvoering, maar is wel project met deelnemers uit meer gemeenten en twee provincies en een oplossing met bussen is duurder dan de tram….Dus tja, welke letter kies je dan?

Voorzitter, naast al die aandacht voor het fysieke en financiële in onze stad is er het onmisbare sociale aspect in deze stad. Zonder al die vrijwilligers van sportclubs, de sjoelende dames in BSV Corpus den Hoorn, de zwerfafvalteams met vrijwillige buurtbewoners, de organisatoren van buurtfeesten was het maar een saaie boel in Groningen. Dat sociale krijgt geen gezicht in het Infocentrum, maar wat er in 2012 wel een gezicht moet krijgen is de decentralisatie van de AWBZ-begeleiding naar de WMO en is het nog slechts 419 dagen tot 1 januari 2013….. Daarnaast wordt het toekomstige sociale gezicht van de stad ook bepaald door verdere decentralisatie AWBZ, Jeugdzorg en Wet Werken naar Vermogen. Daarom lijkt het ons goed dat de Rekenkamer een ex-ante onderzoek doet naar effectief beleid dat de raad als gevolg van al deze decentralisaties de komende jaren moet ontwikkelen.

Het geheel overziend en alles bij elkaar opgeteld is het de cruciale vraag of het allemaal wel kan. Het college zegt: het verkeerslicht staat op groen, wij zeggen: bij oranje niet doorrijden en het oranje is nog diepgekleurder geworden….

Ondanks alles wensen we het college en haar ambtenaren voor het jaar 2012 Gods onmisbare zegen toe.

Groningen, 9 november 2011

Inge Jongman-Mollema
fractievoorzitter ChristenUnie

Motie Jongeren en alcohol nov 1163,5 kBapplication/msworddownload
motie ontschotting fondsen armoedebestrijding bij kinderen nov 1150,5 kBapplication/msworddownload
motiedia09111130,5 kBapplication/msworddownload
motieglossy09111130,0 kBapplication/msworddownload
motienieuweebbinge091111122,0 kBapplication/msworddownload

Plaats het eerste bericht!