Provinciale voetbalclub PSV

707352_44847461woensdag 23 juni 2010 16:05

In ons goede land volgt het ene evenement het andere op. Eerst waren er de verkiezingen voor de Tweede Kamer, die rap werden opgevolgd door het Wereldkampioenschap voetbal, met in de slipstream daarvan binnnenkort de start van de Tour de France in Rotterdam.

Door dit alles heen speelt de vorming van een nieuwe regering. Met al het grote en kleine leed daarbij gevoegd, zoals de vraag of een bekend voetbalechtpaar nu wel of niet een hond heeft gekocht, stof genoeg om kranten en TV- en radiorubrieken te vullen.Worden in sommige jaren de vakantiemaanden wel aangeduid als de komkommertijd voor de pers, nu is dat wel anders.

Wat de provinciale politiek betreft is het ook niet echt rustig. Heel veel dingen moeten nog voor de vakantie worden afgewerkt, waaronder een nieuwe Provinciale Structuurvisie, geheid aangeduid met de afkorting PSV Zuid-Holland. U zult begrijpen dat dit voor de gemiddelde Zuid-Hollandse burger een onbegrijpelijke actie is. Als je al beschikt over twee matig presterende eredivisieclubs in de vorm van  Feijnoord en ADO en een gedegradeerd Sparta, wat moet je dan nog met PSV er bij. Ook zijn de begrotingsvoorbereidingen voor 2011, in de vorm van een Kadernota begonnen. Een begroting  die, zoals het er nu voor staat, geplaagd zal worden door een ongekende rijksbezuinigingsdrift (dat is wel een mooi woord, al zeg ik het zelf). Tenminste als we binnen redelijke termijn een nieuwe regering hebben. Ik geloof dat het record berust bij de vorming van het kabinet Van Agt I. Toen duurde het 208 dagen voordat na de verkiezingen een nieuw kabinet was gevormd. De verkiezingsuitslag maakt het nu ook niet echt gemakkelijk, dus maak je borst maar nat.

Bij dit alles begint de wetenschap zich op te dringen dat over een maand of acht de verkiezingen voor Provinciale Staten zullen worden gehouden, waarop vanaf nu stapsgewijs voorgesorteerd moet gaan worden. Ook komt dan ellke keer de vraag weer naar voren hoe we nu als provincies de aandacht van de kiezer weten te vangen, want de opkomstpercentages waren vorige keren niet echt om over naar huis te schrijven (of te mailen). Ik heb er wel een paar ideeën over. Als we de vrouwelijke statenleden nu eens een mooi geel jurkje met een rode leeuw op het rugpand verstrekken, met voorop de opdruk "PZH" (dat betekent Provincie Zuid-Holland, weet u wel). Dat elegante kledingsstuk, gaan ze dan staande langs de route van de Tour de France, onthullen. Zou dat iets kunnen zijn? TV-camera's genoeg!  Het zou kunnen dat ze gearresteerd worden, maar dat is in ieder geval geen man overboord en op 2 maart 2011, als de verkiezingen plaatsvinden, zijn ze vast wel weer vrij. Nu, zult u in het kader van de gelijkberechtiging zeggen, de mannen dan. De mannelijke statenleden, worden die dan niet achtergesteld. Nee, dat is niet het geval, aangezien de vrouwen in het kader van de emancipatie nog een inhaalslag moeten maken, mogen de mannen niet meedoen aan deze actie. Alhoewel, een man in een oranje jurkje zou toch ook best de aandacht kunnen trekken.Wellicht zou het, als ik een aantal van de mannelijke statenleden aan mijn oog voorbij laat gaan, zelfs tot enige opschudding kunnen leiden.