Duiding verkiezingsuitslag en adviezen voor vorming college

foto_inge_kldinsdag 09 maart 2010 12:28

Maandag 8 maart werd er verkennend gesproken over de vorming van een nieuw college. Fractievoorzitter Inge Jongman leverde namens de ChristenUnie de volgende bijdrage, waarin zij onder andere stelt dat de gemeente bij de bezuinigingen eerst naar de eigen organisatie moet kijken.

1. Waardering uitslag verkiezingen

Er is een prachtige Bijbeltekst: weest blijde met de blijden en weent met de wenenden. Zo feliciteren wij de winnaars en leven mee met de verliezers…..

Er is wat onze fractie betreft van alles te zeggen over op welke manier, op welke basis de kiezers hun keus hebben gemaakt. Er zijn een aantal die het gebaseerd hebben op landelijke politiek, er zijn er die alle programma’s bekeken hebben en een keuze gemaakt, er zijn er die principieel stemmen en er zijn kiezers in de stad die de gemeenteraadsverkiezingen hebben gezien als referendum, wat volgens de fractie van de ChristenUnie onterecht is omdat:

a. de volksvertegenwoordigende gemeenteraad de plaats is waar de gemeenteraadsleden namens de inwoners spreken op basis van de plannen die ze aan de inwoners hebben gepresenteerd in het verkiezingsprogramma; de ChristenUnie is geen voorstander van referenda;

b. verkiezingen nooit over twee thema’s kunnen gaan, omdat er, vooral in een stad als Groningen, veel meer speelt en er wat ons betreft omvangrijkere opgaven in deze stad zijn.

Maar goed, de kiezers hebben zich meer dan ooit laten leiden door de twee thema’s RegioTram en Groninger Forum. De kiezer heeft gesproken maar de uitslag levert een “dubbel” beeld op:

1. er is winst voor de tegenstemmers;
  2. maar er blijft een meerderheid in de raad van Groningen voor de RegioTram en het Forum, dus we kunnen stellen dat van de inwoners in de stad Groningen er in overwegende mate kiezers voor de RT en GF zijn. Zij hebben zich niet blindgestaard op twee thema’s.

Dat doet ons deugt, immers er ligt een opgave voor het besturen van deze stad, en een meerderheid van de kiezers heeft een bredere blik en wil zich met die bredere blik graag laten vertolken in de raad van Groningen.

Een ander punt, wij zijn blij met het feit dat de PVG geen zetel heeft behaald, wij zijn blij dat de stad zich niet heeft laten verleiden tot de angst van uitsluiting. Wat dat betreft heb ik te doen met collega’s in gemeenteraden elders……

2. Eigen partij

Voor wat betreft onze fractie is er stemmenverlies, dat is jammer, ook wij zullen eerst naar onszelf kijken waar dat aan gelegen heeft, ondanks de naar onze mening succesvolle hartvoorstad-campagne, maar hoe dan ook, we hadden 2 zetels en houden 2 zetels.

Als we dan kijken naar het confessionele christelijke geluid in deze raad, dan moeten we toch met spijt constateren dat de teller met het CDA nu op vier zetels blijft steken, iets dat wij betreuren. Maar wat de CU betreft, niets zal tegenhouden om het specifieke CU geluid in de raad te vertolken de komende vier jaar en wij weten ons daarin afhankelijk van Gods zegen.

3. Adviezen vorming nieuw college

De CU neemt aan dat elke partij, net als wij, wel heeft zitten rekenen en tekenen hoe de coalitie gevormd zou moeten worden. Het is aan de grootste partij om uit te nodigen maar wat ons betreft is het aan de PvdA om in ieder geval als eerste de winnaars uit te nodigen, waarbij de programma’s naast elkaar gelegd kunnen worden. Dat laatste is naar onze mening nog een hele puzzel, gezien de voorgaande verkiezingsdebatten en bijbehorende retoriek in een sfeer van wantrouwen. We wensen de heer De Vries hierin veel sterkte toe.

Omdat we staan voor een opgave van bezuinigingen is er wat ons betreft ook een stabiele meerderheid nodig in de vorm van een breed college en dus brede steun in de raad. Ook hierin moet je aan de stad laten zien dat je scherpe keuzes moet maken, waarom je die keuzes maakt en waarom je bijv. juist niet de stekker uit grote projecten moet trekken. Dit vergt nog heel wat van het nieuwe college.

De rol van de CU is bescheidener dan bescheiden, wij hebben twee zetels, zijn de zevende partij en staan het in het derde rijtje. Nogmaals, het is aan de grootste partij om uit te nodigen.

Wij hebben in debatten over bezuinigingen aangegeven: eerst kijken naar de eigen organisatie, als allerlaatste zijn de sociale voorzieningen aan de orde, op cultuur eerder op bezuinigen dan op sport. Wij willen blijvende aandacht voor kwetsbare vrouwen en bereikbaarheid. Daarnaast niet vergeten om de aanbevelingen uit de commissie Cultuurverandering te verankeren.

Daarbij is er nog één thema wat wij uitermate van belang vinden, er moet een politiek klimaat van vertrouwen zijn en blijven. Wie politiek bedrijft op basis van wantrouwen, niet integer handelt, en geen oog heeft voor stabiliteit doet afbreuk aan politiek op basis van geloofwaardigheid. En geloofwaardigheid is een thema wat meer dan ooit nodig is, zodat je politiek kunt bedrijven op basis van vertrouwen.

Plaats het eerste bericht!