Kritisch, maar gericht op de inhoud

afbeelding_bij_tekst_01maandag 01 maart 2010 10:00

Dat is de houding van de ChristenUnie in de gemeenteraad van Groningen altijd geweest en dat moet het ook in de komende jaren zijn, zei Inge Jongman in een speech afgelopen donderdag op een campagne-avond. Ook Arie Slob sprak, hij stelde onder meer dat politici als Pechtold, Halsema en Rutte het belang van sterke gezinnen miskennen. Hieronder een weergave van de speech van Inge Jongman.

Het is fijn om te zien dat u hier aanwezig bent, u bent een bewijs dat politiek leeft en gemeentepolitiek helemaal wat mij betreft. Aan mensen die ik op straat tref die zeggen niet te stemmen, zeg ik dan ook altijd: het gaat ook over uw straat, uw riool, uw speeltuin en uw wijk! Maar het was afgelopen zaterdag wel bijzonder opstaan, wetende dat het kabinet gevallen is en dan met een ChristenUnie bodywarmer te gaan folderen in Helpman/De Wijert en Hoogkerk……..maar gelukkig vonden een heel aantal mensen het juist goed dat wij er toch stonden ondanks de val van het kabinet en zoals ik al op OOG-tv heb kunnen aangeven, over Uruzgan staat niets in ons verkiezingsprogramma….

Over dat niet-stemmen heeft de ChristenUnie gelukkig een andere traditie ook als je kijkt naar het verleden met RPF en GPV; trouwe achterban en trouwe stemmers en trouwe steun, daarvoor zeg ik u bij voorbaat hartelijk dank! En laat ik u zeggen dat wij ons altijd bewust zijn van wie wij representeren, want als ChristenUnie laten wij ons in ons doen en laten leiden door ons hart voor God; het geloof dient als inspiratie voor ons dagelijks politiek doen en handelen voor de héle stad en álle stadjers.

In dat christelijk politiek doen en handelen hadden wij de afgelopen periode in de gemeenteraad van Groningen 2 zetels van de 39, en wij laten ons daarbij niet zeggen dat we klein zijn, want ook als je qua getal niet bij de grote partijen hoort, kun je toch heel veel betekenen! Daar doen wij elke dag ons best voor, daar hebben voorgangers van mij ook heel hard hun best voor gedaan, ik noem hier aanwezig: David de Jong, Piet Hazekamp en Niek Tromp. Zij weten wat het is, en zo hebben wij er als ChristenUnie telkens voor gezorgd dat wij goed weten wat er in de stad speelt; we kennen de stad inmiddels als onze broekzak, een plan voor meer zorg aan vrouwen die verslaafd en prostituee zijn, is aangenomen; een plan voor het bestrijden van overlast van hondenpoep is aangenomen; er komt een proef met een hufterproof bushokje en het loket Burgerzaken is op aangeven van de ChristenUnie de komende 4 jaar nog open. Zo ziet u maar, wij hebben hard ons best gedaan om een bijdrage te leveren aan deze prachtige stad.

De afgelopen weken heb ik gemerkt dat veel mensen die CU stemmen vragen hebben over vooral de Tram en het Forum, en dat komt doordat er in de gemeenteraad van Groningen twee partijen, ik zal het maar eerlijk zeggen de Stadspartij en de VVD want dat is inmiddels algemeen bekend, een populistische toon aanslaan en ik citeer André Krouwel, docent politicologie aan de VU Amsterdam: “Populisten nemen één of twee problemen (ook wel splijtzwammen genoemd) en stellen vervolgens de hele politiek aan de kaak onder het mom van de politiek is een puinhoop, terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet zo is”. Aandacht trekken mag, daarvoor ben je volksvertegenwoordiger maar ik constateer dat op dit moment keer op keer het (verkiezings)debat versmald wordt tot de RegioTram en het Groninger Forum met een populistische toon in het debat. Als ik de mensen in de stad die tegen de RegioTram en het Forum zijn uitleg hoe de vork werkelijk in de steel zit, merk ik dat men er anders over gaat denken. Inhoudelijk hoort u hier er zometeen meer over als de top 5 bevraagd wordt…..

Ik deel ook graag met u de manier van werken die wij nastreven in de gemeenteraad, wij zeggen namelijk nooit dat wij oppositiepartij zijn omdat wij niet in het college zitten, nee, wij zijn altijd duidelijk in de rol van kritisch volgen van het college maar vinden ondertussen dat de stad wel bestuurd moet worden. Niet schreeuwerig, maar wel met een duidelijke mening. Want continu onrust stoken, levert niets op; wat wel iets oplevert is op het juiste moment de juiste vraag stellen en de juiste politiek aandacht opeisen; zo hebben wij bijvorbeeld bij het bespreken van de plannen over de Tram een motie ingediend om in het proces van nadenken en beslissen voldoende go / no go -momenten; deze motie is raadsbreed gesteund. En zo zijn er meer voorbeelden te noemen waarin wij een kritische blik hebben, maar altijd gericht op de inhoud van een voorstel.

Op deze manier willen wij de komende vier jaar graag opnieuw deel uitmaken van de gemeenteraad van Groningen en vanuit ons hart voor God duidelijk maken wat onze visie op de samenleving is met respect voor iedere Stadjer. Wij hebben hart voor Stad, met hart voor elkaar, hart voor jongeren, hart voor kwetsbare vrouwen, hart voor gezondheid, hart voor de wijken, hart voor een gezellige stad, hart voor een bereikbare stad, hart voor milieu, hart voor bedrijvigheid en hart voor de eenzame fietser. En over 4 jaar vertellen wij als fractie van de ChristenUnie u graag wat wij hierin bereikt hebben, maar weten ons hierin afhankelijk van Gods onmisbare zegen! De volgorde is nog altijd ora et labora, eerst bidden en dan werken!

Reacties op 'Kritisch, maar gericht op de inhoud'

Mark
Geplaatst op: 02-03-2010 15:07 Quote
Amen, mijn stem heb je
Joan
Geplaatst op: 02-03-2010 15:11 Quote
maar hoe zit het dan met een tram en het Forum. Is de CU voor of tegen?
Inge Jongman
Geplaatst op: 02-03-2010 15:38 Quote
@Joan wij zijn voor een tram, mits de financiën kloppend zijn (besluit in juni 2010) en voor het Forum (zie mijn weblog voor meer info)
Als je meer wilt weten, mail mij en ik bel je terug met meer info!