donderdag 24 december 2009 00:56

Effecten stimuleringsregeling woningbouwprojecten op bevolkingskrimp.....

Statenfractie provincie Groningen

R. Stevens

Borgsingel 12

9753 CE  Haren

Betreft:            schriftelijke vragen ex art. 47 Reglement van Orde

Onderwerp:    effecten stimuleringsregeling woningbouwprojecten op bevolkingskrimp

Aan het College van Gedeputeerde Staten van Groningen

9700 AP  GRONINGEN

Haren, 23 december 2009

Geacht college,

Het zal u bekend zijn dat minister Van der Laan van Wonen, Wijken en Integratie heeft besloten om, in het kader van de Tijdelijke stimuleringsregeling woningbouwprojecten 2009, 2e tranche, subsidie toe te kennen aan nagenoeg alle Groninger gemeenten die deel uitmaken van de Regio Groningen-Assen 2030 voor de bouw van in totaal 309 woningen extra (waarvan 239 in de gemeente Groningen).

Hoewel wij op zich met genoegen kennis hebben genomen van het besluit van de minister om hiermee teruggang in de bouwproductie en terugval van werkgelegenheid door de economische crisis te beperken, hebben wij tegelijk een aantal vragen over het effect hiervan op de woningmarkt in de krimpregio’s in onze provincie.

Naar aanleiding van genoemd besluit hebben wij de volgende vragen.

1. De bouw van deze extra woningen zal volgens ons van invloed zijn op de regionale woningmarkt in onze provincie. Deelt u deze mening? Zo niet, waarom niet?
  2. Is het denkbaar dat er door genoemd besluit nog meer woningen in Noordoost-Groningen (*) leeg komen te staan? Zo ja, hoe wordt deze leegstand opgevangen en gefinancierd?
  3. Is hier geen sprake van een door de overheid gesubsidieerde bevordering van leegstand? Wat is uw mening hierover?
  4. Bent u met ons van mening dat, nu onze provincie regio’s kent met een grote krimpproblematiek, dit soort subsidies niet de nieuwbouw van woningen zou moeten ondersteunen in gemeenten waar de komende jaren sowieso groei van het aantal woningen is te verwachten, maar juist de transformatie van de woningmarktleegstand in onze provincie zou moeten dienen? Zo niet, waarom niet?
  5. Deelt u onze mening dat, gelet op welzijn en welvaart van alle inwoners van onze provincie in de nabije en verdere toekomst, het van belang kan zijn te onderzoeken wat het effect is van het extra stimuleren van woningbouw in de gemeenten van de Regio Groningen-Assen en wat dit betekent voor de krimpregio’s betreffende wonen, werken en voorzieningen? Zo niet, waarom niet?

Uw reactie op onze vragen zien wij met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Roel Stevens

*) Noordoost-Groningen is volgens het actieplan bevolkingsdaling ‘Krimpen met kwaliteit’ van Rijk, VNG en IPO een van de meest urgente krimpregio’s van Nederland

Foto: pbl/cbs bevolkings- en huishoudings prognose