ChristenUnie en GroenLinks: betrek ouders meer bij school

schoolkinderenmaandag 21 december 2009 13:34

De fracties van de ChristenUnie en GroenLinks in de gemeenteraad van Groningen willen dat ouders meer betrokken raken bij de school van hun kinderen. Uit onderzoek is gebleken dat dit goed is voor de ontwikkelingskansen van kinderen. Op c.b.s. De Heerdstee in Beijum wordt actief gewerkt aan het contact leggen tussen ouders en school. ChristenUnie en GroenLinks vragen in een initatiefvoorstel aan het college van B&W om meer scholen in Beijum en de rest van de stad te ondersteunen bij projecten rond ouderbetrokkenheid.

Op basisschool de Heerdstee is men al een aantal jaren bezig om ouders actief te betrekken bij de school en daarmee bij het onderwijs van hun kinderen. Onderdeel daarvan is de zogenaamde Ouderkamer, een ontmoetingsruimte voor ouders. Verder wordt gewerkt met themabijeenkomsten voor ouders over onderwerpen als pesten, mediagebruik of opvoedingsproblemen. De Heerdstee wil deze aanpak de komende jaren verder uitbouwen.

Uit onderzoek is gebleken dat het betrekken van ouders bij de school een goede zaak is voor de kansen van kinderen. Vooral het onderling contact tussen ouders heeft een positieve invloed.

De gemeente kan hier ondersteuning bij bieden, met name voor de Centra voor Jeugd en Gezin zien de fracties van ChristenUnie en GroenLinks hierin een rol weggelegd.

De beide fracties willen dat de aanpak van de Heerdstee ook op andere basisscholen wordt ontwikkeld. Daarmee zou kunnen worden begonnen in Beijum; de basisscholen daar hebben al veel onderling contact, er is een goed draaiend CJG en de Heerdstee, ook in Beijum, heeft al veel ervaring met deze aanpak.

De tekst van het initiatiefvoorstel is hieronder te downloaden.

2009-12 Ouderbetrokkenheid65,5 kBapplication/msworddownload

Plaats het eerste bericht!